{"id":28058,"date":"2019-10-29T14:32:17","date_gmt":"2019-10-29T12:32:17","guid":{"rendered":"https:\/\/www.esplac.cat\/formacions\/escola-esplac-2017\/"},"modified":"2019-10-29T14:32:17","modified_gmt":"2019-10-29T12:32:17","slug":"escola-esplac-2017","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.esplac.cat\/es\/formaciones\/escola-esplac-2017\/","title":{"rendered":"Escola esplac 2017"},"content":{"rendered":"
Escola d\u2019Esplac<\/strong><\/p><\/h1><\/div> Enguany, la cinquena edici\u00f3 de l\u2019Escola d\u2019Esplac, ser\u00e0 el cap de setmana de l\u201911 i el 12 de mar\u00e7 i el tema escollit \u00e9s la diversitat a l\u2019esplai<\/strong>. Entenent la diversitat com a una font d\u2019enriquiment i aprenentatge: diversitat cultural i d\u2019origen, de capacitats i necessitats educatives, d\u2019identitat afectivosexual, de g\u00e8nere, d\u2019estatus socioecon\u00f2mic\u2026 Volem facilitar que els esplais esdevinguin espais d\u2019inclusi\u00f3 per als infants, monitors\/es i fam\u00edlies diverses que reflecteixin la realitat del seu territori, a trav\u00e9s d\u2019estrat\u00e8gies concretes per a cada realitat.<\/p>\n Al voltant d\u2019aquestes idees compartirem pensaments, reflexions i experi\u00e8ncies educatives, propostes, instruments que acompanyin als esplais a dur una tasca educativa equitativa i representativa de la diversitat social, transformant tot all\u00f2 que no ens agrada per a fer un entorn m\u00e9s just i menys discriminatori al voltant de les difer\u00e8ncies.<\/p>\n<\/div> <\/p>\n<\/div> <\/p>\n<\/div> Edgar Iglesias \u00e9s llicenciat en Antropologia i Doctor en Pedagogia. Des de petit ha estat vinculat a l\u2019educaci\u00f3 en el lleure (dels 6 fins als 18 anys va ser membre de l\u2019A.E.iG. Pinya de Rosa de Blanes), cosa que l\u2019ha portat a treballar de professor a la Universitat Aut\u00f2noma de Barcelona i, alhora, a ser educador amb joves al Raval. Considera que treballar en l\u2019\u00e0mbit acad\u00e8mic i d\u2019intervenci\u00f3 directa li permet tenir una perspectiva real i actualitzada entre l\u2019acci\u00f3 i reflexi\u00f3. Ha fet una tesi doctoral sobre l\u2019educaci\u00f3 intercultural en l\u2019educaci\u00f3 en el lleure de base comunit\u00e0ria a Catalunya.<\/span><\/p>\n Una de les primeres emisores realitzades per persones que han estat diagnosticades de problemes de salut mental. \u00c9s una experiencia que intenta una mirada lateral sobre la bogeria\u00a0i busca vies\u00a0alternatives -i alteratives- en l\u2019a\u0301rea per a\u00a0deconstruir l\u2019estigma.<\/p>\n TEAyudo \u00e9s una xarxa de profesionals especialitzats en el tractament d\u2019infants i joves amb transtorn de l\u2019Espectre Autista, formada per m\u00e9s de 20 professionals, desde psic\u00f2legs, logopedes i terapeutes ocupacionals. Treballen amb 60 fam\u00edlies de la prov\u00edncia de Barcelona. Es\u00a0basen en una metodologia conductual preco\u00e7, intensiva, educativa i individualitzada amb l\u2019objectiu de millorar la vida de les persones amb TEA i les seves families, fent la m\u00e0xima adaptaci\u00f3 possible a l\u2019entorn familiar, escolar i social en general.<\/p>\n A\u00efda Bisbal D\u00edaz:<\/strong>\u00a0persona activa, tranquil\u2022la, amb ganes de con\u00e8ixer i aprendre de l\u2019entorn i de la gent. Ha treballat\u00a0amb petits i joves desde el 2006 en l\u2019\u00e0mbit extraescolar, menjador, col\u00f2nies, voluntariat a l\u2019extranger amb infants en situacions prec\u00e0ries, suports a infants amb NEE, vetlladora\u2026 Des de 2014 fins l\u2019actualitat, \u00e9s terapeuta a TEAyudo amb infants i joves amb TEA.<\/p>\n Projecte que t\u00e9 com a objectiu donar a con\u00e8ixer qu\u00e8 fan\u00a0i com viuen\u00a0les persones amb discapacitat intel\u00b7lectual, per potenciar la seva inclusi\u00f3 social i generar una visi\u00f3 positiva i realista per part de la societat. La\u00a0Fundaci\u00f3 El Maresme \u00e9s una entitat d\u2019iniciativa social sense afany de lucre que promou i impulsa la integraci\u00f3 social de les persones amb discapacitat intel\u00b7lectual, des dels principis de la normalitzaci\u00f3 i el reconeixement de la difer\u00e8ncia.<\/p>\n Javi \u00c1vila:<\/strong>\u00a0coordinador del Projecte Santi de la Fundaci\u00f3 el Maresme.<\/p>\n Ciutat Esperan\u00e7a \u00e9s un projecte realitzat pel col\u00b7lectiu El Parlante, en col\u00b7laboraci\u00f3 amb el Pla Comunitari de Ciutat Meridiana amb el suport de l\u2019Ajuntament de Barcelona. L\u2019esplai L\u2019Agrupa de Molins de Rei ens explica el projecte en el que porten treballant des del curs passar. Un grup de monitors i monitores de l\u2019Esplai van marxar al desembre cap al S\u00e0hara, al campament de refugiats d\u2019Emhereiz! Per a fer-ho possible, varen estar treballant el projecte amb infants, joves i fam\u00edlies.<\/p>\n Vincular X educar \u00e9s un projecte comunitari en el que participen alguns esplais del barri de Sants del sector Barcelona, per afavorir el proc\u00e9s educatiu dels infants millorant la vinculaci\u00f3 de les fam\u00edlies amb l\u2019escola i les entitats de lleure educatiu del barri. Per als infants, \u00e9s l\u2019oportunitat d\u2019establir bons lligams amb el seu barri i desenvolupar bons vincles de futur per al seu creixement, aix\u00ed com per millorar els seus aprenentatges. Per a les fam\u00edlies, \u00e9s una oportunitat per millorar la seva relaci\u00f3 positiva amb l\u2019escola i l\u2019entorn del barri, desenvolupar la seva xarxa relacional i potenciar la cohesi\u00f3 social. Per a l\u2019escola, \u00e9s una oportunitat per obrir-se al barri, ser reconeguda i recon\u00e8ixer altres agents educatius que col\u00b7laboren: la pr\u00f2pia fam\u00edlia i altres entitats del barri. Pels esplais, \u00e9s una oportunitat de significar-se com agents actius del lleure educatiu i viure una experi\u00e8ncia de treball col\u00b7laboratiu directe amb l\u2019escola i les fam\u00edlies, participant proactivament en l\u2019educaci\u00f3 dels infants i el seu propi enfortiment com a organitzaci\u00f3. Finalment, per als serveis socials \u00e9s una oportunitat per incidir preventivament en la comunitat i ser visualitzats com agents de canvi i promoci\u00f3 social.<\/p>\n Zena \u00e9s una revista en catal\u00e0 i castell\u00e0 que analitza la cultura popular -c\u00f2mics, s\u00e8ries, videojocs- amb perspectiva de g\u00e8nere. La revista tamb\u00e9 realitza activitats divulgatives a diferents f\u00f2rums, des d\u2019escoles fins a xerrades obertes al p\u00fablic, passant per tallers a professionals. La revista va ser guardonada en l\u2019edici\u00f3 2015 dels Premis de Periodisme Jove sobre Viol\u00e8ncia de G\u00e8nere del Instituto de la Juventud.<\/p>\n Marc Bellmunt<\/strong>: Doctorand en periodisme, realitza una investigaci\u00f3 sobre la relaci\u00f3 entre els consumidors de videojocs i les seves pr\u00e0ctiques comunicatives. Col\u00b7labora a \u2018La Garriga Digital\u2019 i a \u2018Zena\u2019. TALCOMSOM \u00e9s l\u2019associaci\u00f3 de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) de Vic i la comarca d\u2019Osona, creada per ser un punt de trobada pel col\u00b7lectiu a la Catalunya Central. L\u2019\u00e0mbit d\u2019actuaci\u00f3 son les comarques d\u2019Osona, el Bergued\u00e0, la Garrotxa, el Moian\u00e8s i el Ripoll\u00e8s.\u00a0Durant tot l\u2019any FAN\u00a0actes de sensibilitzaci\u00f3 i visualitzaci\u00f3 del col\u00b7lectiu, com exposicions, xerrades, actes pel 17 de maig (Dia internacional contra la LGTBf\u00f2bia) i el 28 de juny (Dia internacional del col\u00b7lectiu LGTB). Tamb\u00e9 hem participat en l\u2019elaboraci\u00f3 del Pla Comarcal LGTB d\u2019Osona.<\/p>\n Marta Salvans Sol\u00e9:<\/strong>\u00a0dona transsexual, activista, coordinadora i portaveu de la Plataforma CISDIC, vocal de TRANSIFAM i de la Fundaci\u00f3 per la Identitat de G\u00e8nere. Associada a TALCOMSOM.\u00a0Ha realitzat m\u00e9s de 200 confer\u00e8ncies sobre identitat sexual i discriminaci\u00f3 envers les persones trans. Ha elaborat\u00a0l\u2019estudi \u201cl\u2019Observatori de la transsexualitat a Catalunya\u201d, conjuntament amb la resta de grups de\u00a0la Plataforma CISDIC.<\/p>\n Blai Mart\u00ed Plademunt \u00e9s soci\u00f2leg, treballa com a t\u00e8cnic d\u2019igualtat de g\u00e8nere i \u00e9s alumne del M\u00e0ster d\u2019Estudis de G\u00e8nere, Dones i Ciutadania. Tamb\u00e9 \u00e9s membre de l\u2019equip del projecte \u201cDiversitat sexual i identitat religiosa\u201d de la Universitat de Vic \u2013 Universitat Central de Catalunya.<\/p>\n \u201cEn les formacions en diversitat sexual, tenim en compte si a l\u2019aula hi ha persones de diferents religions o or\u00edgens?\u201d; \u201cCom es viu la desigualtat per orientaci\u00f3 sexual, quan tamb\u00e9 es viu discriminaci\u00f3 per ra\u00f3 d\u2019origen?\u201d; \u201cCom donem suport a les persones que pateixen homof\u00f2bia i islamof\u00f2bia al mateix temps?\u201d Fatiha El Mouali Samadi\u00a0\u00e9s\u00a0te\u0300cnica d\u2019acollida, llicenciada en Cie\u0300ncies Econo\u0300miques i doctorant a la UAB. E\u0301s membre d\u2019Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) i de la Taula d\u2019Igualtat de Granollers. Ha publicat un article al llibre\u00a0Combatir la islamofobia. Una guia antirracista<\/strong><\/em><\/a>\u00a0i diversos\u00a0articles en a\u0300rab en revistes marroquines. Ha participat en moltes xerrades i confer\u00e8ncies i \u00e9s un referent en lluita contra la islamof\u00f2bia a Catalunya.<\/p>\n<\/div>Escola d’Esplac 2017:
\nSOM DIVERSES, SOM INCLUSIVES<\/h3><\/div><\/i>Presentaci\u00f3<\/h4><\/a><\/li>
<\/i>Cartell <\/h4><\/a><\/li>
<\/i>Programa <\/h4><\/a><\/li>
<\/i>Pon\u00e8ncies<\/h4><\/a><\/li>
<\/i>V\u00eddeos<\/h4><\/a><\/li>
<\/i>Articles<\/h4><\/a><\/li>
<\/i>Inscripcions<\/h4><\/a><\/li><\/ul><\/div>
<\/i>Presentaci\u00f3<\/h4><\/a><\/li><\/ul><\/div>
OBJECTIUS<\/h3>\n
\n
<\/i>Cartell <\/h4><\/a><\/li><\/ul><\/div>
<\/i>Programa <\/h4><\/a><\/li><\/ul><\/div>
<\/i>Pon\u00e8ncies<\/h4><\/a><\/li><\/ul><\/div>
Pon\u00e8ncia d\u2019obertura<\/b><\/h2>\n
EDGAR IGLESIAS: \u201cQU\u00c8 VOL DIR SER UN ESPLAI INCLUSIU I RECONEIXEDOR DE LA DIVERSITAT SOCIOCULTURAL?\u201d<\/b><\/h5>\n
Taules Rodones<\/h2>\n
Taula 1: Diversitat funcional<\/h4>\n
\n
Taula 2: Diversitat cultural<\/h4>\n
\n
Taula 3: Diversitat sexual<\/h4>\n
\n
Experi\u00e8ncies<\/h2>\n
\n
\n
\n
\n
\nUn grup de joves de Ciutat Meridiana que a trav\u00e9s de l\u2019audiovisual expressen la seva opini\u00f3 sobre temes com el racisme, l\u2019embar\u00e0s adolescent no planificat, la fotografia participativa i el bullying des del 2014. A m\u00e9s, participen en altres activitats que es realitzen a Ciutat Meridiana.
\nA dia d\u2019avui s\u2019estan formant en aspectes com banda sonora, documental, i constituci\u00f3 legal d\u2019entitats per a crear la seva pr\u00f2pia productora.<\/p>\n\n
\n
\n
\nNora Soler<\/strong>: Dissenyadora especialitzada en comunicaci\u00f3 interactiva, entre els seus clients hi ha la Organitzaci\u00f3 Internacional del Treball. Il\u00b7lustra i escriu per a \u2018Zena\u2019.<\/p>\n\n
\n
\nTractarem de donar respostes col\u00b7lectives a aquestes preguntes. Arrel d\u2019una recerca sobre la diversitat sexual i religiosa, exposarem quines s\u00f3n les experi\u00e8ncies des de l\u2019Administraci\u00f3 i el Tercer Sector a aquest creuament de desigualtats. En veurem els l\u00edmits i oportunitats i reflexionarem sobre la conclusi\u00f3: qu\u00e8 \u00e9s la mirada interseccional?<\/p>\nPon\u00e8ncia de tancament<\/b><\/h2>\n
<\/b>FATIHA EL MOUALI SAMADI: \u201cEDUCAR SENSE PREJUDICIS\u201d<\/strong><\/h5>\n