{"id":39536,"date":"2022-03-15T13:20:48","date_gmt":"2022-03-15T11:20:48","guid":{"rendered":"https:\/\/www.esplac.cat\/?p=39536"},"modified":"2022-03-15T13:39:19","modified_gmt":"2022-03-15T11:39:19","slug":"monis-esplai-questionen-necessari-continuar-fent-esplai-escola-esplac-2022","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.esplac.cat\/es\/monis-esplai-questionen-necessari-continuar-fent-esplai-escola-esplac-2022\/","title":{"rendered":"Monis d\u2019esplai es q\u00fcestionen si \u00e9s necessari continuar fent esplai a l\u2019Escola d\u2019Esplac 2022"},"content":{"rendered":"
Unes 100 monis, dirigents i joves amb vincles a l\u2019associacionisme educatiu han passat un cap de setmana reflexionant al voltant de la tem\u00e0tica \u201cMetodologies Educatives a l\u2019esplai\u201d. Aquest cap de setmana, 12 i 13 de mar\u00e7, s\u2019ha celebrat la vuitena edici\u00f3 de l\u2019Escola d\u2019Esplac<\/span><\/a> a Vic, les jornades de formaci\u00f3 organitzades per Esplac.<\/strong><\/h6>\n

L\u2019octava edici\u00f3 de l\u2019Escola d\u2019Esplac, l\u2019espai de formaci\u00f3 i debat d\u2019Esplais Catalans, ha englobat la tem\u00e0tica de les \u201cMetodologies educatives a l\u2019esplai\u00bb. El tret de sortida ha perm\u00e8s la reflexi\u00f3 al voltant de les noves \u201cmetodologies alternatives\u201d, reapropiades des de l\u2019educaci\u00f3 formal. S\u2019ha reivindicat que aquestes metodologies alternatives ja fa anys que les fem servir als esplais i que cal seguir fent-les i reivindicant la tasca educativa dels esplais del territori.\u00a0\u00a0<\/span><\/p>\n

Amb la pon\u00e8ncia inicial,<\/a><\/span> de la m\u00e0 de Caterina Pedregal i Dani Costa<\/strong>, s\u2019ha defensat l\u2019educaci\u00f3 en el lleure, l\u2019educaci\u00f3 basada en aprenentatges compartits, la transformaci\u00f3 social, etc. \u201cL\u2019esplai \u00e9s un contrap\u00e8s als valors que hi ha a la societat. Per una societat masclista eduquem en feminisme; per una societat racista apostem per l\u2019antiracisme; en una societat capitalista: l\u2019anticapitalisme\u201d, exposava en Dani Costa.<\/span><\/p>\n

L\u2019edici\u00f3 ha comptat tamb\u00e9 amb la pon\u00e8ncia de Joffre Villanueva<\/strong><\/span>, sobre referents hist\u00f2rics i actuals en el m\u00f3n de l\u2019educaci\u00f3<\/a>,<\/span> i ha concl\u00f2s amb la pon\u00e8ncia de la doctora en educaci\u00f3, Ani P\u00e9rez<\/strong>. Aquesta \u00faltima<\/span>, sobre perspectiva cr\u00edtica entorn de les escoles alternatives, les escoles lliures i els discursos dels mitjans de comunicaci\u00f3 sobre innovaci\u00f3 educativa<\/a><\/span>: \u201cUna cosa que no hem de perdre de vista \u00e9s que la introducci\u00f3 de les metodologies innovadores genera compet\u00e8ncia entre les pr\u00f2pies escoles. Aquestes atrauen les classes benestants i genera un augment de la segregaci\u00f3 escolar.\u201d<\/span><\/p>\n

L\u2019Escola d\u2019Esplac: Debat i reflexi\u00f3 sobre les metodologies educatives<\/strong><\/span><\/p>\n

L\u2019edici\u00f3 d\u2019enguany ha tingut lloc a l\u2019Escola Andersen de Vic, en<\/span> el marc del 40 aniversari d\u2019Esplais Catalans<\/a><\/span>. Gaireb\u00e9 un centenar de participants han gaudit d\u2019aquest espai formatiu, de debat i d\u2019intercanvi d\u2019experi\u00e8ncies i recursos que ofereix Esplais Catalans a les monitores i monitors, les persones s\u00f2cies i a altres persones vinculades al m\u00f3n de l\u2019associacionisme educatiu, idees noves per revisar i millorar la seva tasca educativa. El cap de setmana ha proporcionat diversos espais i din\u00e0miques que han perm\u00e8s el treball en petits i grans grups segons l\u2019objectiu.\u00a0<\/span><\/p>\n

Per al debat i la reflexi\u00f3, hi han hagut vuit Taules Rodones<\/strong> amb persones vinculades en el camp de l\u2019educaci\u00f3 o amb experi\u00e8ncia en l\u2019associacionisme educatiu amb perspectiva del tema tractat. Han estat dividides en dos blocs:<\/span> \u00abExplorem diferents formes d’educar\u00bb<\/a><\/span> i\u00a0 \u00abAprofundim en les nostres eines educatives\u00bb.<\/a> Les tem\u00e0tiques han estat: <\/span><\/span>Educaci\u00f3 i joc, Educaci\u00f3 i Art, Participaci\u00f3 i assemblearisme infantil, Educaci\u00f3 i just\u00edcia global, Educaci\u00f3 Vivencial, Educaci\u00f3 Llibert\u00e0ria, Educomunicaci\u00f3 i Aprenentatge i Servei i Educaci\u00f3.<\/strong> Una de les conclusions a les que s\u2019ha pogut arribar \u00e9s que el sistema econ\u00f2mic genera desigualtats i est\u00e0 connectat al valor del treball i la generaci\u00f3 del capital davant el desenvolupament de la vida. El lleure voluntari \u00e9s un espai de resist\u00e8ncia a tot aix\u00f2.<\/span><\/p>\n

Es finalitza aquesta Escola d\u2019Esplac reivindicant, com exposa l\u2019actual presidenta d\u2019Esplac, Carmen Alonso-Villaverde que \u201c\u00e9s important posar sobre la taula i nombrar les metodologies educatives que fem servir els esplais. Nom\u00e9s aix\u00ed podem posar en valor totes les coses que fem b\u00e9 i alhora innovar, per\u00f2 fent-ho des de l\u2019an\u00e0lisi cr\u00edtica i no caient en modes.\u201d<\/span><\/p>\n

Durant les properes setmanes publicarem les fotografies del cap de setmana i al canal de Youtube d’Esplais Catalans<\/a><\/span> les pon\u00e8ncies al complet, entrevistes i molt m\u00e9s.<\/strong><\/span><\/p>\n\n\t\t