Recursos pedagògics

Aquest és un apartat provisional en el que podreu trobar els recursos més emblemàtics d’Esplac, a l’espera de tenir actiu el nou Banc de Recursos. Gràcies per l’espera!

El decàleg de participació infantil és un llibret de 10 punts que considerem bàsics per treballar la participació dels infants i joves. Hem elaborat aquest decàleg, ple de consells pràctics, eines i estratègies per millorar i augmentar dia a dia la participació a l’esplai.

Dins de cada un dels 10 capítol hi trobareu tres apartats:

  • El títol i el subtítol del tema. Per situar nos i saber de quin aspecte de la participació estem parlant en aquell punt.
  • Per anar-hi pensant. Consisteix en una sèrie de preguntes per reflexionar sobre què fem o no fem al nostre esplai. Parem nos un moment i analitzem nos!
  • Una mica de teoria. Quatre pinzellades per posar fonament sobre allò que estem parlant i trobar més sentit a les propostes concretes que vénen després.
  • Algunes propostes. Propostes i estratègies concretes sobre un tema per posar en pràctica a l’esplai. Ull! No són activitats (el banc de recursos n’és ple i també us hi anem derivant al llarg del decàleg), sinó més aviat metodologies i/o estratègies per posar en pràctica la teoria.

Versió en PDF del Decàleg de Participació Intantil d’Esplais Catalans

També, podeu demanar un Decàleg de Participació Infantil pel vostre esplai escrivint a la Coordinadora de Projectes del vostre Sector o bé a esplac@esplac.cat

L’esplaipolis és un joc que ajuda a treballar i debatre sobre la pràctica educativa de l’esplai a través de dinàmiques pels monitors i monitores.

L’Assemblea General Ordinària de 2014 vam presentar el joc Esplaipolis. Es tracta d’un joc que hem dissenyat entre Esplac i la Cooperativa Eduxarxa amb els continguts treballats al llarg dels tres anys anteriors de revisió del projecte educatiu dels esplais: les edicions de l’Escola d’Esplac 2012, 2013 i 2014, i el treball d’alguns sectors i les conclusions de la Monifesta’t 2014.

L’Esplaipolis dinàmiques 36 dinàmiques sobre diferents entre els quals hi ha la inclusió i diversitat, l’educació emocional, l’educació amb perspectiva de gènere, l’educació ambiental, la participació infantil i juvenil, el treball en xarxa, l’espai educatiu o l’educació per la salut, entre d’altres.  El joc té l’objectiu d’ajudar-nos en els debats sobre la nostra pràctica educativa a l’esplai, orientant-nos a trobar consensos, compartir i revisar el projecte educatiu amb tots els que formem els equips de monitores i monitors. 

Aquí podeu trobar un resum de les diferents dinàmiques que podeu trobar al joc

Si el que voleu és revisar el projecte educatiu de l’esplai, podeu seguir les següents instruccions: 

Instruccions per revisar el projecte educatiu de l’esplai

En total hi ha 20 còpies físiques del joc que podeu demanar en préstec escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

Amb aquest recurs educatiu podreu debatre i aprofundir sobre diferents temàtiques per detectar les vostres fortaleses i necessitats.

Us presentem el joc Encerta-la! És un nou recurs per als esplais que vol ajudar a conèixer-nos i donar-nos una visió global de la nostra situació a través de la reflexió de qüestions relacionades amb l’esplai, identificant els punts forts i febles alhora que ens adonem de quins són aquells temes que més tenim per la mà -i els que no tant!

L’Encerta-la és una eina pedagògica interactiva destinada a que cada esplai pugui fer una anàlisi de la realitat i respondre algunes preguntes: en quin punt està l’esplai? Cap a on anem? Cap a on volem anar? El joc proposa un treball de 20 temes diferents relacionats amb l’esplai i el seu desenvolupament com, entre d’altres, l’organització d’infants o de l’equip de monis, el treball amb adolescents, la inclusió, la formació o la participació a l’esplai. Les tres modalitats del joc permeten fer un anàlisi en profunditat, tenir una visió general de la situació de l’esplai o aprofundir en algun/s temes concrets que ens interessin.

L’objectiu del joc és aconseguir que els esplais prenguem consciència i detectem les nostres necessitats, alhora que promocionem les nostres fortaleses. Podrem, a través d’aquest joc de taula, comptar amb més eines de revisió del nostre projecte educatiu, poder treballar el relleu a l’esplai i veure els nostres coneixements respecte a l’esplai. El podem utilitzar durant les tancades, en alguna reunió de l’esplai, al principi o al final del curs per resituar-nos i marcar-nos objectius…

El joc el podem fabricar des del mateix esplai, fent servir les plantilles de les preguntes i les instruccions del joc que podeu aconseguir demanant-li a la vostra Coordinadora de Projectes de Sector (CPS). A més d’aquests documents, al joc està acompanyat d’unes dinàmiques i reflexions per treballar amb els i les participants el resultat final de la partida. Esperem que us animeu a jugar-hi, i li traieu tot el seu suc!

El “Mirall de realitats” és un dossier didàctic amb activitats i dinàmiques que aprofundeix i posa a la pràctica tot allò explorat a “Espai de ciutadania” , el segon volum de la col·lecció L’Esmolet. És a dir, proposem activitats per potenciar la participació i les accions de sensibilització als esplais entorn el fenomen de la immigració en la nostra societat, el treball de les relacions interculturals a l’educació i, més concretament, a l’associacionisme educatiu.

El “Mirall de realitats” respon a la necessitat detectada d’actualitzar i renovar activitats en relació amb els canvis socials que anàvem percebent. Volíem parlar dels nous models de ciutadania i del món de l’associacionsime educatiu com a espai de socialització per als infants i joves en general, i contrarestar els discursos que destaquen les diferències culturals en lloc de promoure una ciutadania d’igualtat .

Amb el “Mirall de realitats” volem introduir nous conceptes i noves estratègies per tal de transmetre actituds crítiques que ajudin els monitors/es, i, en conseqüència, els infants i joves, a interpretar la diversitat, a conèixer l’existència de desigualtats i a desemmascarar els mecanismes i interessos que produeixen i mantenen discriminacions socials.

Versió en PDF del “Mirall de realitats” d’Esplais Catalans

Podeu demanar un Dossier didàctic del Mirall de realitats pel vostre esplai escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

“Tirant pel dret és un joc elaborat per treballar l’educació en drets humans i drets dels infants de la manera que millor sabem: jugant!

És un joc de taula que serveix com a eina d’aprenentatge dels drets de la ciutadania des de l’Educació en Drets Humans i Drets dels Infants. És un joc cooperatiu que promou els valors i les habilitats necessàries per al desenvolupament d’una cultura de drets humans.

És treballant la presa de consciència sobre els nostres drets que aconseguirem el reconeixement, el respecte i el coneixement de les nostres responsabilitats: des d’exercir d’altaveus de promoció de drets fins a la crítica de les negligència i les omissions.

Podeu demanar en préstec el joc Tirant pel dret escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

És una col·lecció de 5 monogràfics publicats per Esplac, en els que a través de la fonamentació teòrica i la proposta de dinàmiques d’aplicació pràctica, s’aprofundeix sobre temes tan rellevants en el dia a dia dels esplais com son la participació, el treball en equip, el relleu, el treball amb adolescents i l’internacionalisme.

Aquí trobareu els enllaços a cada monogràfic

Presentem un nou decàleg que dóna eines per planificar i treballar el relleu generacional a l’equip de monitors i monitores.

Any rere any, els equips de monitors i monitores varien. Els esplais som associacions vives i canviants, i l’entrada i sortida de persones és constant. És fonamental, doncs tenir eines que ens ajudin a traslladar i a explicar qui som, com funcionem i per què existim a totes aquelles persones que entren per fer créixer el projecte d’esplai de manera conjunta.

Per poder garantir una bona renovació dins de l’esplai i, per tant, el seu futur, presentem Entrem, fem i deixem pas». Decàleg del relleu generacional als esplais. En aquest recurs podeu trobar diferents dinàmiques per poder treballar el relleu en l’equip de monitors i monitores, i pot ajudar a pensar i a identificar un bon nombre de factors relacionats amb aquest tema.

En aquesta publicació, fem un recorregut a través de 10 punts per diverses problemàtiques i situacions que ens trobem en el moment de fer relleu a l’esplai: la planificació, les funcions a repartir, com treballar els diferents documents dels esplais… També tractem altres elements importants a tenir en compte, com els diferents rols que podem trobar a una assemblea: els i les monis que entren, les que es queden i les que se’n van.

Us animem a donar un cop d’ull al decàleg, on de ben segur podreu trobar coses molt útils per treballar i per poder fer debats ben interessants a l’esplai!

Versió en PDF del “Entrem, fem i deixem pas. Decàleg pel relleu a l’esplai”

Podeu demanar un “Decàleg pel relleu a l’esplai” pel vostre esplai escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

L’objectiu d’aquesta guia és promoure que les entitats de lleure desenvolupin la seva activitat tenint en compte la perspectiva de gènere en tots els àmbits de la seva activitat, ateses les diferències de gènere existents a la societat, i amb l’objectiu que les diferències entre dones i homes no esdevinguin desigualtats socials.

La guia consisteix en un formulari que podeu omplir i que us servirà per adonar-vos de les diferents desigualtats, discriminacions i/o violències que es poden estar produint en el seu dia a dia i convida a seguir aprofundint en el tema un cop conegut el resultat del qüestionari.

En el procés de diagnosi trobareu referències a la diversitat des d’un punt de vista ampli, ja que les discriminacions que es donen actualment en aquest àmbit deriven també dels rols socials establerts en la societat heteropatriarcal en què vivim.

Voleu conèixer si la vostra entitat treballa des d’una perspectiva de gènere? Us convidem a omplir el qüestionari següent, amb el qual podreu fer una petita diagnosi o anàlisi de la situació en què us trobeu.

Ompliu el qüestionari “Autodiagnosi de gènere per entitats de lleure”

Guia de recursos i dinàmiques per la Gestió de conflictes a l’assemblea de monitores

Arriba la guia de recursos i dinàmiques per a la gestió de conflictes a l’assemblea de monitores per facilitar el dia a dia a l’esplai!

Hem elaborat aquesta guia amb recursos, eines i dinàmiques per a la gestió i provenció de conflictes en grups de monis. A partir de la feina feta el curs 2017-18 pel Grup de Treball es van identificar diferents temàtiques que generaven conflictes als esplais. Aquestes temàtiques han estat repartides en els diferents blocs que conformen aquest document i esperem que sigui de gran ajuda a l’hora de millorar l’organització i tasca dels equips de monis, i de retruc, la seva pràctica educativa amb els infants.

Comunicació, rols i lideratges, relacions personals, implicació, relleu o creació d’equips de monis són els temes que tracta la guia des d’una perspectiva de gestió i resolució per a millorar les relacions dins l’equip de monis.

Guia de recursos i dinàmiques per la Gestió de conflictes a l’assemblea de monitores (versió en PDF)

Podeu demanar un Esmolet Coordinem-nos pel vostre esplai escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

“Vet aquí els nostres drets. Contes per explicar els drets dels infants”, és un recull de contes fruit del concurs de contes il·lustrats que vam realitzar l’any 2009, per celebrar el 20è aniversari de la Convenció dels Drets dels Infants.

Aquest recull es composa d’onze contes, cadascun dedicat a un dels deu principis de la  Declaració dels Drets dels Infants de 1959, més un onzè dedicat al dret a la participació, al qual Esplais Catalans volíem fer especial incidència.

Els contes són una bona eina educativa ja que, sobretot si van acompanyats d’il·lustracions, són propers als infants i, a més a més, utilitzen un vocabulari senzill i unes imatges suggerents que desperten la seva imaginació i curiositat. Els contes expliquen coneixements als infants -com podrien ser els seus propis drets-, promouen actituds – a partir de desenvolupar l’empatia – i desenvolupen habilitats – com ara l’escolta i la creativitat -.

Aquest llibre pot ajudar a aconseguir un dels nostres principals objectius: que es pensi, es parli, es creï i, en definitiva, es defensin els Drets dels Infants als esplais. 

Esperem que sigui un bon recurs pedagògic per als esplais i per a tothom qui vulgui explicar d’una manera diferent quins són els drets dels més menuts.

Podeu consultar la versió on-line del Vet aquí els nostres drets aquí.

Podeu demanar un exemplar del conte “Vet aquí els nostres drets” pel vostre esplai escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

Després d’un llarg procés de debat i treball en equip, la Comissió Internacional d’Esplac fa el llançament d’un nou recurs creat per a què tots els esplais puguin iniciar-se sense por en el meravellós món de l’internacionalisme.

Vols saber a què ens referim quan parlem d’”internacionalisme”? No sabeu quin tipus d’activitats internacionals es poden fer amb l’esplai? Has sentit a parlar de les sigles SVE o EVS i no saps què volen dir exactament? T’has plantejat mai com explicar què és un «esplai» en anglès? T’encantaria fer una formació internacional però et fa por la barrera lingüística?

Les respostes a aquestes preguntes i moltes més, les trobareu en aquest recurs atractiu, interactiu i pràctic que conté vídeos i animacions acompanyant textos i enllaços amb informació útil, a través de les següents seccions: Internacionalisme… I això què és?, Oportunitats internacionals: què podem fer com a monis i com esplai?, Consells per a esplais internacionalistes, recursos i glosari català-anglès.

Aquí podeu llegir la Guia de l’Internacionalisme interactiva d’Esplac

Què és fer esplai avui en dia? Ho descobrim amb l’experiència de les protagonistes, representants de 3 sectors i moments històrics diferents d’Esplais Catalans. Amb elles anem de campaments, ens colem a les assemblees i organitzarem activitats; i tirem enrere en el temps per revisar els records de les més veteranes. Transformar educant explora el paper de l’esplai com a eina de transformació social vinculada al barri, a les famílies, a la comunitat… El documental recull els valors identitaris d’Esplais Catalans: el voluntariat, la participació, la laïcitat, l’educació en el lleure… Un retrat del present amb una mirada al passat, tot plantejant els reptes de futur.

Podeu demanar el Documental: Transformar educant en préstec  escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

Aquí podeu veure la fitxa tèncica del documental.

Volem conèixer d’on venim per poder comprendre millor qui som i cap a on volem anar. Amb aquest objectiu, hem estat treballant en una investigació històrica amb la col·laboració dels esplais i de persones que han passat en diverses èpoques per l’associació. El resultats els podem trobar en format de llibre històric.

L’estudi, coordinat per Esplac i realitzat per l’historiador vinculat a l’associacionisme educatiu Albert Claret, porta per títol “Transformar educant: una història dels esplais catalans” i pretén posar llum sobre la trajectòria de tot un segle dels esplais a Catalunya.

Podeu demanar en préstec el Llibre “Transformar educant: una història dels esplais catalans” escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

De vegades, quan llegim o escoltem històries d’algun personatge, ens podem sentir identificades amb tot allò que està vivint i les emocions que està sentint, ja sigui una nena, una granota, un príncep, un arbre o una gota d’aigua. I aleshores potser ens és més fàcil entendre tot allò que ens passa per dins. És per això que hem seleccionat una sèrie de contes que creiem que poden ser molt interessants per treballar tots aquells temes relacionats amb les emocions, tant amb els nostres infants com amb els equips de monitores.

El recull consta de 20 contes de diversos autors i temàtiques, juntament amb un document amb les dades corresponents a autoria, editorial, any, una petita sinopsi i, si en tenen, l’enllaç als recursos educatius corresponents. Per cada un dels contes recomanem una franja d’edat, però això dependrà molt de cada grup i del que les monitores considereu que és adequat. Recomanem aquella edat en què pensem que es pot treure més profit de la temàtica del conte, però al final tots són adaptables. A més, al final del document també hi trobareu un llistat d’enllaços a alguns vídeos i blogs que també hem considerat interessants.

Podeu demanar la Maleta de contes per l’educació emocional en préstec escrivint a la Coordinadora de projectes del vostre sector o bé a esplac@esplac.cat

Per tal de facilitar que els esplais compleixin la Carta de Gestió de Recursos d’Esplac (aquí podeu consultar-la), us facilitem aquesta eina que us ajudarà a crear esdeveniments sostenibles.

Fent clic aquí podeu accedir al document interactiu i descarregar-vos-el. 

i fent clic aquí podreu trobar la infografia “En ruta cap a la Carta de Gestió Responsable de Recursos” amb propostes d’entitats en diferents àmbits per gestionar els recursos a l’esplai!

El mapa d’entitats d’Esplac i Casals de Joves va néixer de les dificultats dels esplais per acostar-se a entitats que treballen en realitats diferents de les seves. El podeu trobar aquí: Mapa d’entitats.

El CCReant és un document en format plantilla que us indicarà tot allò que heu de tenir en compte a l’hora de preparar una activitat de vacances amb infants i joves. Només cal anar omplint pas a pas allò que us demana el document per tenir-ho tot llest per marxar!

Com aconseguir-lo: Demana’l a la Coordinadora de Projectes del teu sector, envia’ns un correu a esplac@esplac.cat o aquí:

Versió LibreOffice del CCREANT (actualitzat COVID-19)
Versió Word del CCREANT (actualitzat COVID-19)
PDF CCREANT (versió actualitzada COVID-19)

Un dels propòsits inicials de la comissió GSDD va ser publicar un dossier de recursos per tal de treballar la perspectiva GSDD als esplais i fer que siguin un espai més segur, inclusiu i divers.

Es tracta d’un recull de propostes per treballar els drets que tenen els infants i adolescents. Les activitats estan orientades a generar debat amb les participants dels esplais perquè prenguin consciència dels drets que tenen. És a dir, apoderar-los perquè ells també puguin reivindicar-los quan calgui. Teniu la versió PDF aquí: Dossier d’activitats reivindicatives dels drets dels infants i les adolescents.

Per preparar i fer rutes (amb èxit) amb infants i joves! Podeu trobar la guia actualitzada aquí: Guia de rutes.

Arriba el nou recurs creat des del projecte d’Inclusió i Diversitat. Aquest conté moltes preguntes i respostes per organitzar activitats inclusives a l’esplai, generar debat dins l’equip de monitores i construir uns esplais més inclusius. El podeu trobar aquí: Guia “Ensorrem Murs”

El Llibre d’Estil d’Esplais Catalans vol contribuir a la bona imatge de l’associació a través de la correcció, l’adequació i l’homogeneïtat de les seves comunicacions escrites.