El grup de treball d’Incidència Política es forma en l’origen i recorregut històric del lleure, un punt d’inici per poder entendre com som els esplais i quins reptes tenim per endavant.
El grup de treball d’Incidència Política i algunes monitores i monitors d’Esplac han participat aquest diumenge 12 d’octubre en la formació Lleure educatiu: un recorregut històric, impartida per l’Escola Lliure el Sol.
La formació ha servit per entendre els orígens del lleure a Catalunya a través d’un viatge en el temps que ha servit per conèixer els orígens de la tasca educativa que els esplais duem a terme avui en dia. El recorregut ha partit de l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guàrdia i el seu afany de transformació i ha permès parlar de qüestions com l’aparició de l’escoltisme de la mà de Baden Powell i la creació dels primers esplais, molt sovint vinculats a l’església, o la repressió de l’associacionisme en temps de dictadura i la gran expansió d’esplais i agrupaments que va tenir lloc un cop el règim va ser més lax.
Amb tot, també hi ha hagut espai per parlar del present i analitzar quin és el panorama del lleure educatiu en l’actualitat, un moment en què un centenar d’esplais laics i progressistes d’arreu de Catalunya formen part d’Esplais Catalans. Una de les conclusions que s’han pogut extreure d’aquest recorregut històric és que els esplais han sigut sempre una eina imprescindible per donar resposta a les mancances socials i educatives que presenta el sistema, independentment de la seva activitat, forma o etapa.
Finalment, la formació ha acabat amb una dinàmica per identificar els principals reptes als quals ens enfrontem els joves en el present, en la qual s’ha fet molt d’èmfasi en la importància de mantenir-nos associades i associats i el poder que podem arribar a tenir actuant plegades.
Aquest espai ha estat molt enriquidor i el grup de treball s’endú eines útils per a poder detectar les necessitats a les quals els esplais donem resposta avui en dia i, a partir d’aquí, definir la voluntat política dels esplais d’Esplac.