El cap de setmana del 25 i 26 de febrer s’ha celebrat la novena edició de l’Escola d’Esplac, una trobada formativa on 75 monis, dirigents, joves i ponents amb vincles amb l’associacionisme educatiu han reflexionat al voltant de la temàtica “Paidocentrisme: posem l’infant al centre”.

El cap de setmana del 25 i 26 de febrer s’ha dut a terme, a Cabrera de Mar, la novena edició de l’Escola d’Esplac. La trobada formativa ha girat al voltant del paidocentrisme, aterrant-lo a la participació infantil i juvenil dels esplais. El terme paidocentrisme, que es basa a entendre a l’infant com a centre dels processos educatius, ha guiat a monitores i monitors i dirigents d’Esplais Catalans per formar-se al voltant de la participació. 

Enguany, 60 monitores, monitors i dirigents de 9 sectors geogràfics d’Esplac i 12 ponents i talleristes han fet possible una Escola d’Esplac més participativa i de creació de pensament col·lectiu, en què s’han realitzat espais formatius molt diversos: des de ponències i taules rodones, fins a espais de debat i conclusions. 

El cap de setmana ha començat amb una exposició interactiva: “Explorem les dimensions de la participació” en què s’ha pogut profunditzar sobre els conceptes claus de l’Escola d’Esplac 2023. Aquesta exposició, creada conjuntament amb la Comissió de Línies Pedagògiques de l’entitat, ha estat una primera presa de contacte amb la temàtica i ha esdevingut un espai on recollir les visions i opinions dels esplais sobre la participació infantil i juvenil. A partir dels continguts també s’han començat a plantejar qüestions i dubtes a resoldre o debatre durant la trobada.

La jornada ha prosseguit amb una Taula Rodona “La infància en l’avui: infants i joves, què necessitem per avançar cap a una ciutadania activa?” de la mà de Mari Corominas, investigadora de lInstitut Infància i Adolescència de Barcelona, Francisco Vera, activista climàtic, i Roc Morella i Rim El Khamlichi, president i vocal del Consell Nacional d’Infància i Adolescència de Catalunya (CNIAC). Durant la taula rodona s’ha realçat la infància i la consideració d’aquesta com una etapa en què s’ha de fomentar la participació, i s’han exemplificat projectes de participació infantil i juvenil actius al territori com el “Parlen els nens i les nenes”, el CNIAC o Guardianes por la vida. 

Durant la tarda de dissabte, s’han realitzat diversos tallers conduïts per Laia Ferrús, membre del Grup de Recerca d’Educació Moral de la Universitat de Barcelona (GREM), l’Associació Ígnia, Bastida Participació i Francisco Zapata, amb experiència en processos d’educació per a la pau i gestió de conflictes. A partir d’aquests tallers s’han abordat temàtiques més concretes aplicades a la participació en espais de lleure i s’han traçat línies d’actuació específiques amb infants i joves.

Escola Esplac 2023

El diumenge ha servit per aterrar tot allò après i s’ha comptat amb la ponència de l’Ana Novella, membre de l’equip directiu del GREM i una de les veus principals de la teorització de la participació infantil i juvenil a Catalunya. A la ponència “Orientacions, claus i reptes per un model entitat més participatiu: la cogovernança” s’ha indagat en com fomentar i aplicar la participació infantil a les entitats, perquè les decisions i accions concretes tinguin impacte en els processos educatius i les estructures de les entitats.

A banda, s’han creat dos espais formatius “Els dilemes de la participació d’infants i joves” i “Fem xarxa!” que han fomentat la coneixença de projectes de participació infantil i juvenil com Medicus Mundi o la Nora, membre del Consell d’Infants del Prat del Llobregat, així com trobar solucions diverses a reptes de participació que es poden donar a un esplai. 

Participants de l’Escola d’Esplac han valorat positivament l’aprenentatge i asseguren que s’“enduen reptes a treballar a l’esplai”, entenent que la participació infantil i juvenil ha de ser un punt més a tenir en compte a l’hora de preparar activitats i accions concretes dins de l’entitat.