Autoria: Infants de l’Esplai Xirusplai i participants del projecte internacional Kids Got Rights.


El Kids Got Rights és un projecte internacional, coordinat per  l’IFM-SEI, que reclama els Drets dels Infants i on els propis infants són els protagonistes del seu desenvolupament i implementació, fomentant la participació infantil. Compta amb la participació d’Esplac (amb l’esplai Xirusplai del Sector Baix Besòs) i d’altres entitats d’educació no-formal d’Anglaterra, Itàlia, Dinamarca, Eslovènia, Finlàndia i Alemanya, així com també hi participa la Universitat de Barcelona. A més, és un projecte emmarcat en el Justice Programme (2014-2020) de la Unió Europea.

El projecte KGR es troba en ple procés d’activitats i els infants d’Esplac que hi participen han fet aquesta entrevista a les membres del Grup de Recerca de la UB que participa en el projecte. Aquest grup és el GREM (Grup de Recerca en Educació Moral) i les membres vinculades al Kids Got Rights son la Maria Rosa Buxarrais, la Laia Ferrús, l’Elena Noguera i l’Ana Novella.

A continuació, podeu llegir l’entrevista creada pels infants dividida per colors segons l’autoria de les respostes.

 

Maria Rosa Buxarrais
Laia Ferrús
Elena Noguera
Ana Novella

– Sabeu qui va crear els drets? 

Eleanor Roosevelt, al 1948, a través d’una comissió de drets humans de les Nacions Unides, va redactar el document que es va convertir en la Declaració Universal dels Drets Humans.

El primer document internacional titulat la Declaració dels Drets de l’Infant va ser redactat per l’Eglantyne Jebb, una activista social que va fundar Save The Children. Posteriorment, l’any 1959 les Nacions Unides van adoptar el text. Finalment, el 20 de novembre de 1989 es va aprovar la Convenció sobre els drets dels infants, un tractat internacional que reivindica que els infants per la seva condició de ser infants necessiten tenir els seus propis drets. 

És una convenció de l’Organització de les Nacions Unides (ONU).

Nacions Unides

– De què treballeu? 

Professora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona

Ara mateix tinc tres feinetes. Per una banda, treballo com a tècnica d’educació en lleure i de joventut al meu poble i puntualment treballo a l’Editorial Blackie Books, en projectes de Literatura Infantil i Juvenil. I per últim, treballo amb el Grup de Recerca d’Educació Moral de la Universitat de Barcelona en aquest projecte.

Professora a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Impartim docència, fem recerca i diverses gestions.

Som investigadores i docents de la Universitat de Barcelona

– Algun cop a la vostra vida heu anat a l’esplai? 

Si, a l’esplai Xivarri de Mollet del Vallés.

Sí! De petita anava a «Lo canyís», el projecte d’educació en el lleure del meu poble i després, quan vaig venir a estudiar a Barcelona, vaig ser monitora de l’Esplai Xiroc. I ara, en aquests moments soc monitora del lleure flixanco, el nou projecte d’educació en el lleure de Flix, el meu poble.

Jo com a “nena” havia estat al Casal d’estiu de Platja d’Aro. Com a monitora a un esplai al barri del Raval a Barcelona, al Casal d’estiu de l’Escola Lavínia de Barcelona i a diverses colonies i altres.

Sí a l’Esplai espurnes d’Esplugues de Llobregat

-Per què veu decidir participar en aquest projecte? 

Perquè fomentar la participació des de ben petits penso que és la forma que tenim d’assegurar una ciutadania activa i democràtica, que lluitarà per a que els drets humans es tinguin molt presents.

Perquè fusionava els aspectes que més m’interessen: participació, educació en el lleure i drets dels infants. Em semblava una oportunitat gegant per seguir aprenent d’aquests tres àmbits! 

Perquè és interessant col.laborar en projectes amb entitats del lleure, amb infants i amb una dimensió internacional. El tema de la participació i els drets és fonamental per avançar cap a una millora de la societat.

Perquè era una oportunitat de treballar amb professionals i infants d’Europa, així podríem conèixer altres experiències i mirades dels drets.

– Què és el que més us interessa d’aquest projecte? 

Comprobar que les nenes i els nens son conscients dels drets que tenen i de com posen en marxa estratègies per aconseguir-los fer realitat. Escoltar la veu de la infància per no teoritzar sense ella.

Principalment, penso que és molt interessant compartir-lo amb infants i amb persones d’altres països. D’altra banda, crec que els projectes de participació són molt importants per començar a construir una societat activa i compromesa en un món comú. 

Escoltar la vostra veu i les activitats que desenvolupeu per conèixer, difondre i defensar els drets. I compartir-ho amb altres indrets d’arreu.

La vostra opinió i com des de cada grup d’infants lidereu el procés per la defensa dels drets dels infants dins del vostre esplai i del vostre entorn

– Vosaltres coneixeu tots els drets dels infants? 

Sí.

Els conec, però sovint he d’acudir a ells i rellegir-los, penso que només així podem tenir clars tots els matisos.

Sé que hi ha els drets dels infants recollits, però necessito documentar-me per conèixer tots els drets.

Tots tots no, perquè n’hi ha alguns que no estan recollits a la convenció.

– Escolliu els 3 drets dels infants que creieu que són els més importants

Dret a una alimentació, habitatge i atenció mèdica adequats. Dret a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure. Dret a una comprensió i afecte per part de les families i de la societat.

Costa triar-ne 3, perquè tots són importants. Però diria que n’hi ha tres, que són clau. Un és el Dret a l’accés a la informació adequada, ser informat, saber què legalment et pertoca i que no (però potser necessites), penso que és el dret més bàsic, que et permet emancipar-te i reivindicar allò que necessites per viure i estar bé. Després diria el Dret a ser ciutadà, a tenir un lloc i veu en el municipi on viviu, a poder participar en la seva organització i funcionament, a ser tractat com allò que realment sou, ciutadans. Finalment, mencionaria el a Dret a jugar, la prioritats més grans dels infants, perquè és l’espai on més veu teniu, on més podeu ser qui voleu ser, on més apreneu i on més feliços sou.

Ui, difícil. Per citar-ne 3 diria: Dret a no ser discriminat, dret a l’educació i dret a poder opinar.

Serien els principis. Interès superior del nen; No discriminació; Dret a ser escoltat

– Us agrada treballar amb infants?

Si, crec que son persones lliures, que no estan contaminades per la societat. Expressen el que pensen.

Compartir temps amb infants m’agrada molt, perquè sempre en trec aprenentatges inesperats. I sobretot, diria que m’agrada perquè quan treballo amb infants jugar és una opció validissima, no com a la resta d’espais de la meva vida!

Si, ja que rejoveniu la vida. Ens aproxima a la vostra visió de la realitat, ens fa valorar el que és important i necessari per avançar.

Molt, perquè teniu una mirada de les coses que a vegades els adults hem perdut de vista. 

– A què us dedicaríeu si no tinguéssiu la vostra feina actual? 

A fer de mestre d’educació infantil.

Visitaria aguaits per observar muixons i elaboraria una guia ornitològica.

Suposo que treballaria igualment en el món educatiu, en alguna entitat o fundació en l’àmbit formal o social. Si fos fora de l’ambit educatiu, potser seria en el món del turisme i coneixement de l’entorn.

M’agradaria ser mestra d’escola

– Si fóssiu una croqueta, quina seríeu? 

La croqueta de pernil dolç amb ou dur i beixamel. Perque combina ingredients diferents i tots ells junts donen un gust especial a la croqueta.

De bolets, sens dubte!

La de pollastre o rostit, les dos m’encanten!

D’espinacs