A l’esplai, eduquem emocionant-nos i emocionant als altres i, per arribar a fer-ho, l’autoconeixement ha de ser el punt de partida. És una de les moltes conclusions que els i les monis van poder extreure de l’Escola d’Esplac d’aquest any, que arriba a la seva tercera edició, amb l’educació emocional com a eix principal. L’alberg de Torre Ametller, a Cabrera de Mar, es va omplir el cap de setmana del 7 i 8 de febrer de monitors i monitores d’esplai que van participar de les taules rodones, debats, tallers i dinàmiques diverses que es van dur a terme durant les jornades.

Pel matí, Raimon Carreras, president d’Esplais Catalans, i Raimon Goberna, secretari general de l’Escola Lliure El Sol, van ser els encarregats de donar el tret de sortida a l’Escola d’Esplac amb una presentació on van remarcar la importància d’educar les emocions a l’esplai, cosa que ja fem, de vegades de manera inconscient. També van remarcar que l’Escola d’Esplac s’estigui convertint poc a poc en un espai de compartir coneixements no només entre esplais, sinó amb experts del món de l’educació, la pedagogia i l’associacionisme.

Tot seguit, de 12:30h a 14:30h, les participants van poder assistir a tres taules rodones que es van realitzar simultàniament amb nou ponents amb experiència en el camp de l’educació emocional. Entre d’altres, van participar a les taules Anna Carpena, pionera en la introducció de programes d’educació socioemocional a l’escola a Catalunya, Marta Cots, psicopedagoga i coordinadora tècnica de l’Escola de formació de Minyons, Escoltes i Guies, Marcel Bolaño, educador i assessor del CRAEV (Centre de Recerca i Assessorament d’Educació Viva) a l’Alt Maresme, Maria Roser Torrescasana, educadora infantil, psicopedagoga i professora a la Fundació Universitària del Bages i a la UOC, o Dani Costa, mestre d’educació primària, formador i monitor i director de l’Esplai La Fera.

Després de dinar, les monitores van participar de 7 tallers pràctics amb persones expertes sobre temes relacionats amb l’educació emocional. Les temàtiques abordades van ser: la musicoteràpia (amb Mònica Martínez), el basket beat (amb Josep Maria Aragay), la comunicació intercultural (amb Maria Mateu), les habilitats socials (amb Fermín Rodríguez), la resiliència (amb Jordi Navarro), la gestó del conflicte (amb Francesca Nogales) i el treball amb adolescents (amb Tatiana Sibilia).

La nit de dissabte es van organitzar dinàmiques i jocs de coneixença, que van permetre un moment d’esbarjo i de relació entre monitors i monitores de diferents esplais.

Tot el matí de diumenge va estar dedicat a aterrar els debats i les formacions a la realitat de l’esplai. Per grups, les monitores van posar en comú les seves vivències i opinions sobre els tallers i les taules rodones, i van compartir les seves reflexions. Finalment, els 3 grups van fer tres representacions davant de la resta de participants per exposar i explicar a la resta les conclusions que havien extret.

En definitiva, han estat dos dies intensos de debat, formació i experiències compartides. Ara és el moment de posar en pràctica tot allò que hem après a l’esplai, de consolidar allò que ja fem o revisar allò que cal millorar. Moltes gràcies a tots i totes per la vostra participació!

Cliqueu aquí perveure les fotos de l’Escola d’Esplac 2015 al flickr d’Esplais Catalans!