Ja tenim gairebé a punt l’Escola d’Esplac 2014 que celebrarem aquest cap de setmana 8 i 9 de febrer a Castellnou del Bages! Volem que sigui un esdeveniment ben potent de debat, reflexió i formació, per això hem convidat a 25 ponents de diferents àmbits amb els quals aprofundirem en les eines, contextos i anàlisi de la pràctica educativa dels esplais.

Serà un cap de setmana en qual farem molta feina que, a més a més, ens permetrà avançar en la revisió del nostre projecte educatiu. No volem doncs, que tot el coneixement que generem es quedi a Castellnou sinó que després de l’Escola en compartirem les conclusions i les vídeo-ponències a través d’aquest web per a què tothom hi pugui accedir lliurement.

Per totes aquelles que us heu apuntat a “viure el debat” durant aquest cap de setmana us avancem alguns detalls més sobre el programa:

Ponències sobre contextos educatius
La fita és conèixer altres realitats educatives i experiències en aquests contextos que, alhora, ens permeti esbrinar què ens aporten a l’hora d’educar a infants i joves. Tot seguit us presentem els i les ponents de cada sessió.

Activitats de vacances i aprenentatge

  • Marina Mir: ens aportarà el sentit educatiu de les activitats a la natura com a base de l’educació ambiental.
  • Marta Cots: ens aportarà el sentit de l’aprenentatge vivencial, de quines oportunitats tenim perquè els infants aprenguin en contextos com campaments, a partir de l’experiència escolta.

Relació amb l’entorn com a oportunitat educativa

  • Joan Manuel del Pozo: ens explicarà la visió com a impulsor de les ciutats educadores com a oportunitat educativa pels infants i per l’entorn en general.
  • Jordi Collado: ens explicarà la seva visió, experiència i oportunitats del treball en xarxa amb l’entorn cultural i educatiu.

Context participatiu

  • Ana Novella: per una banda, ens explicarà idees pràctiques de com fer possible la participació i, per altra banda, com observem la participació.

L’espai educatiu

  • David Mackay: ens parlarà sobre com observar l’espai i l’espai públic i com d’important és la creativitat per treure’n profit.
  • Claus Jensen: portarà els participants en un viatge per l’educació des Svalbard, al nord de Noruega fins a Dinamarca, continuant cap al sud fins a una plaça al mig de Gràcia, Barcelona.

El grup i el sentiment de pertinença

  • Benjo Aguilar: compartirà amb nosaltres la seva experiència a Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.
  • Joffre Villanueva: ens explicarà les diferents maneres d’organitzar els grups d’edat a l’esplai, els seus pros i contres, a la vegada que introduirà quins elements simbòlics tenim a l’esplai.

Ponències sobre eines educatives
Aprofundirem sobre com emprem les eines que tenim a l’esplai per dur a terme la nostra pràctica educativa i amb quina finalitat. Tot seguit us presentem els i les ponents de cada sessió.

El conte

  • Vivim del cuentu: ens explicaran la seva experiència i les diferents funcions dels contes així com elements a tenir en compte a la hora d’explicar un conte
  • Pep Molist: compartirà amb tots nosaltres el seu punt de vista sobre el valor literiari, educatiu i comunicatiu d’un conte.
  • Amàlia Ramoneda: farà especial èmfasi en com fan la tria de contes des de la bilioteca de Rosa Sensat obrint així el debat sobre si tots els contes són vàlids a l’esplai.

El joc

  • Guixot de 8: parlarà de la importància del joc i de la importància de la imaginació.
  • Itziar Aranz: compartirà la visió que tenen sobre el joc i les possibilitats de créixer que ofereix
  • Artijoc: parlaran sobre La importància del joc com a moment de cooperació entre infants

El centre d’interès

  • Jana Alentorn: ens aportarà una visió crítica del centre d’interès basada en la seva experiència com a formadora, monitora i educadora social.
  • Enric Vilaplana: ens explicarà la seva experiència i visió sobre el centre d’interès com a eina educativa.

La música

  • Ester Bonal: compartirà la seva experiència com a professora de música i fundadora del Xamfrà, centre de música i escena del Raval per la inclusió social.
  • Gerard Segura i Mercè Pardo: ens explicaran la seva experiència sobre com fan servir la música com a eina educativa a l’institut Sunion on són professors.

El treball per projectes

  • Esteve Corominas: compartirà la seva experiència en el treball per projectes en diverses escoles on ell és o ha estat mestre com La Riera de Sant Pere de Ribes i Cossetània.

Les TIC

  • Sandro Maccarrone: creu que un bon aprenentatge no és incompatible amb la participació dins i fora de l’aula, sinó més aviat el contrari i és per aquesta raó que ha format part de diverses associacions. Ens explicarà com poder connectar l’esplai amb les TIC.
  • Anna Torner: parlarà sobre els diferents usos de les TIC i els límits que em de tenir en compte a la hora de treballar-ho a l’esplai. Per a l’Anna, no totes les TICs són vàlides i ens expliacarà per què.