Escola d’Esplac 2015

Escola d'Esplac 2015: l'Educació Emocional a l'esplai

Dins del nou paradigma educatiu, l’educació emocional va prenent cada vegada més un paper destacat. Aquesta consta de reflexions, dinàmiques, metodologies i eines d’autoconeixement que pretenen potenciar la intel·ligència emocional. En definitiva, es tracta d’una sèrie de coneixements i habilitats que poden ajudar als infants i joves a resoldre els seus problemes i conflictes emocionals.

Per poder debatre i treballar sobre aquest vessant educatiu, vam dedicar l’Escola d’Esplac 2015 a tractar L’educacio emocional a l’esplai. El tema va ser escollit entre diverses opcions pels mateixos monitors i monitores d’Esplac durant el darrer curs. L’Escola d’Esplac es va dur a terme el 7 i 8 de febrer a Cabrera de Mar, a l’alberg Torre Ametller, i com a novetat respecte a altres edicions, una part de la jornada va ser oberta a altres persones vinculades a l’associacionisme juvenil i l’educació.

L’Escola d’Esplac 2015 té els següents objectius:

  • Descobrir què fem sobre educació emocional a l’esplai i com treballem aquesta vessant educativa.
  • Identificar els valors que fomenten l’educació emocional pels infants i els joves.
  • Trobar pràctiques i dinàmiques per millorar l’educació emocional a l’esplai, a través del debat i l’intercanvi de bones pràctiques
  • Relacionar l’educació emocional amb la participació dels infants.

Les inscripcions per a monitors i monitores estan obertes des del 8 fins el 25 de gener a través del formulari que trobareu a l’Assac online. Per a persones externes a Esplais Catalans, les inscripcions es faran a través d’aquest altre formulari que romandrà obert del 13 al 25 de gener. Les places són limitades!

La programació de l’Escola s’enceta el dissabte 7, amb l’acte de presentació a les 11h a càrrec de Raimon Carreras, president d’Esplais Catalans i Raimon Goberna, secretari general de l’Escola Lliure El Sol. En aquest primer acte s’explicarà per què treballem sobre l’educació emocional a l’esplai i la importància d’aquesta formació pels educadors i educadores. Tot seguit, es faran diverses taules rodones de 12:30h a 14:30h sobre què és l’educació emocional i quin ha de ser el paper dels educadors i educadores i dels infants i joves. Aquest espai serà obert a persones externes a Esplac i comptarà amb els següents ponents:

  • Anna Carpena, mestra especialista en educació especial i membre del comitè científic i assessor del Congrés Internacional d’Educació Emocional. Pionera a Catalunya en la introducció de programes d’educació socioemocional a l’escola. Podeu llegir l’entrevista que li hem fet pel Som Esplai. També podeu veure un fragment d’aquesta en vídeo al Youtube.
  • Fermín Rodríguez, psicopedagog i formador a l’Escola Lliure El Sol especialista en educació emocional i habilitats socials.
  • Francesc Esteban, pedagog, diplomat en pedagogia del temps lliure i animació sociocultural amb Màster en Investigació pedagògica
  • Dani Costa, mestre d’Educació Primària, monitor i director de l’Esplai La Fera i formador a l’Escola Lliure El Sol.
  • Maria Roser Torrescasana, educadora infantil, psicopedagoga i professora a la FUB (Fundació Universitària del Bages) i a la UOC.
  • Marta Cots, psicòloga, psicopedagoga i coordinadora tècnica de l’Escola de formació de Minyons, Escoltes i Guies.
  • Marcel Bolaño, Acompanyant/educador i assessor del CRAEV (Centre de Recerca i Assessorament d’Educació Viva) a l’Alt Maresme.
  • Lídia Garcia, tècnica d’educació infantil i educadora emocional de La Granja, amb 10 anys d’experiència en el món del lleure i formació especifica d’educació emocional (coaching, PNL).
  • Pau López, professor de psicologia i psicopedagogia, responsable pedagògic general de Minyons, Escoltes i Guies.

Per la tarda, de 16 a 20h, es realitzaran diversos tallers sobre la pràctica de l’educació emocional a l’esplai. Aquesta activitat està adreçada  exclusivament a monitors i monitores dels esplais d’Esplais Catalans.

  • El treball de les emocions a través de la música i el ritme (musicoteràpia i Basket Beat). Conduït per Mònica Garcia, musicoterapeuta i mestra de música i Josep Maria Aragay, integrador social, educador social i musicoterapeuta. Lidera la recerca Isòsceles i el projecte Basket Beat. És professor de creativitat de laformació en Animació Sociocultural de la Universitat de Paris Est Créteil-Val de Marne.
  • La resiliència, les emocions i l’optimisme intel·ligent. Conduït  per Jordi Navarro, educador, treballador social i autor de diferents articles especialitzats sobre la resiliència i del llibre Resi … què?: Resiliència -100 activitats per plantar cara a l’adversitat (2011).
  • La comunicació i competència intercultural. Conduït per Maria Mateu, formadora i consultora en competència intercultural i gestió de la diversitat.
  • La gestió del conflicte. Conduït per Francisca Nogales, sociòloga i Formadora de l’Escola Lliure El Sol en ideari, sociologia i gestió de conflictes.
  • La gestió de les emocions en grups d’adolescents. Conduït per Tatiana Sibilia, mestra del corrent pedagògic Waldorf i facilitadora de comunicació integrada i treball en grup.
  • Les habilitats socials. Conduït per Fermín Rodríguez, psicopedagog i formador a l’Escola Lliure El Sol especialista en educació emocional i habilitats socials.
Escola d'Esplac 2015: Taules rodones i tallers
Escola d'Esplac 2015: Participants i conclusions

Què ens agradaria incorporar d’allò que hem après? Aquí podeu llegir les conclusions de les taules rodones de l’Escola d’Esplac. Sent conscients que per cada persona l’aprenentatge és diferent i que allò significatiu per una, pot no ser-ho per una altra, si puguéssim resumir tots els coneixements compartits durant l’Escola d’Esplac 2015 en 10 aprenentatges-idees més significatives podria ser una cosa així:

  1. Les emocions són universals. Cal que acollim totes les emocions, tant les que ens fan sentir còmodes com les que no.
  2. L’autoconeixement és el primer pas per l’acompanyament dels infants i joves.
  3. Cada persona té els seus processos individuals, cal donar temps i espai a les emocions per sentir-les i expressar-les. No s’han de negar, ni alimentar-les.
  4. Interpretem el que veiem a partir del que coneixem. Tenim els nostres propis filtres i cal ser-ne conscients.
  5. Aprenem amb el cap (pensant), amb el cor (sentint) i amb les mans (fent).
  6. A l’esplai eduquem emocionant-nos i emocionant als altres, eduquem. Sentim passió pel que fem!
  7. A l’esplai escoltem l’infant, li oferim un espai segur i de confiança.
  8. A l’esplai ens donem suport entre els monitors i monitores. Ho hem de fer més.
  9.  9. L’educació emocional és transversal a l’esplai a través de l’aprenentatge vivencial. Cal valorar les activitats   i projectes per tal d’expressar el que sentim.
  10. Cal seguir formant-nos i practicant.