Jornades de Lleure i Feminismes
Les Jornades de Lleure i Feminismes (anteriorment Jornades de Lleure i Sexisme) són un espai de trobada entre l’associacionisme d’educació en el lleure (o associacionisme educatiu) i el moviment feminista i LGBTIQ. Són un espai que neix de la necessitat d’algunes entitats d’afrontar la qüestió sexista, com a conseqüència d’una anàlisis prèvia: també a les associacions educatives es reprodueixen rols, dinàmiques i formes de relació sexistes.
Així doncs, la voluntat és trobar un espai comú entre els dos mons, bàsicament per dos motius: D’una banda, perquè l’associacionisme educatiu (Casals de Joves, Esplais i Agrupaments) integri en la seva tasca de transmissió de valors, la perspectiva de gènere. De l’altra, perquè les entitats feministes i LGBTIQ facin arribar el seu discurs més enllà dels àmbits habituals i puguin transmetre’l a agents que cada dia treballen amb infants i joves.
Així doncs, la idea és trobar un espai de col·laboració que ens permeti, a totes i totes estendre discursos, teixir complicitats i intercanviar experiències.
La XIII edició de les Jornades de Lleure i Feminismes tindrà lloc el diumenge 5 de novembre de 2023 a l’Ateneu la Bòbila (Nou Barris, Barcelona). Teniu més informació al final d’aquesta pàgina i al blog de les jornades.

Edicions de les Jornades de Lleure i Feminismes
XIII Jornades de Lleure i Feminismes. Del què al com: aterrem el feminisme interseccional a l’esplai i al cau.
Arriben les XIII Jornades de Lleure i Feminismes amb la voluntat de passar a l’acció. Seguint el fil de l’edició anterior, volem anar més enllà de la teoria i dels discursos per formar-nos i reflexionar sobre com portem a la pràctica el feminisme interseccional.
Ho farem centrant-nos en la realitat dels esplais, els agrupaments i altres entitats juvenils. Posarem el focus en com treballem temes com el feminisme antiracista, la salut mental, els TCA i el plaer i el desig amb infants i joves.
Les Jornades tindran lloc diumenge 5 de novembre de 9h a 19:30h a l’Ateneu la Bòbila, i la inscripció té un cost de 8€ (amb dinar inclòs). Les inscripcions s’obriran dimecres 27 de setembre. Es faran a través de la pàgina web de l’Escola Lliure El Sol. Aquestes tindran dues etapes:
- Del 27 de setembre al 18 d’octubre: Inscripcions per a membres de les entitats organitzadores (Esplac, Escoltes Catalans, Minyons Escoltes i Guies, Escola Lliure el Sol)
- Del 18 d’octubre al 30 d’octubre: Inscripcions per persones externes a les entitats organitzadores, és a dir, persones que no formen part de cap de les tres entitats organitzadores.
Un cop completada la inscripció, rebreu un correu electrònic que us indicarà el següent pas a seguir per tal de poder prioritzar els tallers on voleu participar. Tot i que procurarem tenir en compte les prioritats de totes, l’organització vetllarà per l’equilibri en el nombre de participants dels tallers.
Podeu consultar tota la informació actualitzada a la web, instagram i twitter de les Jornades.
Les inscripcions s’obriran el pròxim 27 de setembre a través de la pàgina web de l’Escola Lliure el Sol.
Aquestes inscripcions estan obertes per persones d’Escoltes Catalans, MEG, Esplais Catalans i externes.
PONÈNCIA D’OBERTURA – Cúrcuma (9:45-10:45)
Ens focalitzarem en la incorporació del feminisme en les nostres accions i no només en el nostre discurs, enfocant-ho des de la prevenció de les violències o situacions de desigualtat dins les entitats. Intentarem donar resposta a les següents qüestions:
- Com podem incorporar de manera real i transversal el feminisme a la nostra entitat?
- Com ha de ser la tasca de prevenció i sensibilització de violències?
- La majoria de vegades actuem només quan hi ha una agressió? Què podem fer abans d’activar protocols?
- Com podem evitar caure en el feminisme punitivista?
A càrrec de:
- Cúrcuma (@coopcurcuma): és una cooperativa social sense ànim de lucre de professionals de l’àmbit psicosocioeducatiu. Dissenyen i ofereixen serveis educatius i de formació en la prevenció de les violències masclistes i l’assetjament escolar així com acompanyaments a grups, entitats i empreses.
TALLERS MATÍ (10:00-14:00)
Feminisme antirracista i decolonial
Formació introductòria sobre el tema: situarem conceptes, marcs i perspectives principals Intentarem donar resposta a les següents qüestions:
- Per què parlem de feminisme decolonial/antiracista?
- Per què és important aquesta lluita en el context actual?
- Quines són les principals diferències entre feminisme decolonial i feminisme antiracista?
- I tot això, com ho aterrem a l’esplai, agrupament o entitat? Com ho treballem amb infants i joves?
A càrrec de:
- Florencia Brizuela (@florencia_anab): doctora en Dret i Ciències Polítiques, és investigadora del Seminari Filosofia i Gènere de la Universitat de Barcelona i forma part de la Red Jurídica Antiracista de T.I.C.T.A.C. Especialitzada en drets humans, feminismes, interculturalitat, antiracisme i interseccionalitat.
Salut mental amb perspectiva feminista
Últimament, es diu que s’està trencant el tabú sobre la salut mental a la nostra societat, sobretot a partir del context de confinament per la Covid-19. Podem fer aquesta afirmació?
Intentarem donar resposta a les següents qüestions:
- Segueix havent-hi un tabú i/o un estigma al voltant d’aquest tema? De quina manera s’expressen?
- La salut mental té una dimensió de gènere? I, per tant, el treball sobre salut mental pot incorporar la perspectiva feminista? De quina manera?
- Com treballem per la prevenció i abordatge de trastorns de salut mental amb infants i joves tenint en compte les relacions heteropatriarcals de la nostra societat?
- Quin llenguatge podem fer servir per parlar-ne?
- I tot això, com ho aterrem a l’esplai, agrupament o entitat? Com ho treballem amb infants i joves?
A càrrec de:
- Psicoopera (@psicoopera): cooperativa d’iniciativa social que intenta donar resposta a la necessitat de suport emocional i psicològic de la població, sobretot per a les persones que tenen menys recursos o es troben en situació de vulnerabilitat.
Com apropem relacions sanes a infants i joves amb perspectiva LGTBIQ+
En aquest taller revisarem com ens relacionem, quines formes relacionals coneixem i quines dinàmiques relacionals integrem en les nostres xarxes per poder adquirir eines per acompanyar infants i joves en el desenvolupament de relacions sanes, curoses i responsables. Tot això des d’una perspectiva interseccional i analitzant com incideix la vivència LGTBIQA+ en aquesta construcció dels vincles.
A càrrec de:
- Col·lectiu l’Argelaga (@collectiu.argelaga): ofereixen formacions adaptades al context de cada espai, accessibles i amenes per tal d’acostar, des de la primera persona i la vivència en la pròpia pell, la realitat d’alguns d’aquests col·lectius. L’equip està format per professionals de l’educació especialitzadis en neurodivergències, gènere i col·lectiu LGTBIQA+, que formen part d’aquestes dissidències i en parlen tant des d’allò professional com des de la vivència.
ESPECTACLE MIGDIA (15:00-16:00)
Recital de poesia
A càrrec de:
- Zoe Garcia (@zoe.grks): Autor dels poemaris Entropia i Entalpía. Forma part del Col·lectiu l’Argelaga, especialitzat en neurodivergències, gènere i col·lectiu LGTBIQA+,
TALLERS TARDA (16:00-19:00)
Feminisme en contextos islàmics
Durant el taller abordarem el feminisme dins dels contexts islàmics, així com la problemàtica de les dones d’aquest context i de quina manera es reflecteix en el feminisme.
Intentarem donar respostes a preguntes com:
- És compatible el feminisme amb l’Islam? De quina manera s’articulen?
- Què és el feminisme islàmic i quines són les seves principals propostes?
- Per què és important la dimensió espiritual avui en dia? Quin paper juga entre infants i joves? Com podem abordar la religió i l’espiritualitat des d’una mirada feminista?
- I tot això, com ho aterrem a l’esplai, agrupament o entitat? Com ho treballem amb infants i joves?
A càrrec de:
- Conciencia Feminista (@concienciafeminista0): Col·lectiu de dones laiques a contextos islàmics.
Trastorns de Conducta Alimentària: com podem prevenir-los i gestionar-los en l’àmbit del lleure?
Al llarg d’aquest taller posarem en comú diferents eines per a prevenir i gestionar els desordes alimentaris en l’àmbit del lleure com en tots els nostres àmbits socials i relacionals. Debatrem i compartirem experiències a partir de generar un espai de seguretat, construint un espai de no-judici i generant engranatges per teixir xarxes de suport mutu.
Donarem resposta a diferents qüestions com:
- Què és un trastorn de la conducta alimentària?
- Quins mites existeixen?
- Quin estigma hi ha al voltant dels trastorns alimentaris i quin imaginari col·lectiu predomina?
- Com acompanyar una persona que pateix un TCA?
- Com generar espais segurs on menjar plegades?
- Com generar espais de no judici? Com puc acompanyar o aprendre a fer-ho?
A càrrec de:
- Cinta Tort (@zinteta): Ha estudiat magisteri i Belles Arts està especialitzada en Educació Artística. Ha explorat al llarg dels anys la seva vivència amb el cos i ens posa sobre la taula el seu imaginari. Polititza el malestar i ens mostra, no només la trobada radical amb el cos i la seva vulnerabilitat, sinó també la seva vivència a l’entorn rural i la necessitat de reivindicar-se des de la perifèria.
Plaer i desig: educació sexual i coneixença del propi cos amb perspectiva feminista
En el taller oferirem eines teòriques i pràctiques per acompanyar la sexualitat d’infants i joves posant el plaer en el centre. Tenint en compte que la sexualitat ens travessa la vida, la primera part del taller se centrarà a generar un espai d’anàlisi crítica respecte el model hegemònic de la sexualitat i facilitar un espai d’autoreflexivitat sobre com aquest model ha impactat en la forma d’expressar i viure la nostra sexualitat. En una segona part, a partir d’una metodologia participativa que inclou la creativitat i el joc, s’oferiran eines pràctiques per acompanyar la sexualitat fent especial èmfasi en aspectes com el cos, el plaer, la comunicació i la negociació de les pràctiques sexuals.
A càrrec de:
- SidaStudi (@sida_studi): associació sense ànim de lucre declarada d’utilitat pública, amb un funcionament organitzatiu horitzontal, que col·laboren en la transformació social des de 1987. Des d’una perspectiva feminista i de drets, SIDA STUDI contribueixen a generar una transformació social i política que asseguri que totes les persones puguin gaudir de la seva sexualitat de manera plaent, saludable i lliure de violències masclistes.
Altres edicions de les Jornades de Lleure i Feminismes
XIII Jornades de Lleure i Feminismes. Del què al com: aterrem el feminisme interseccional a l’esplai i al cau.
Arriben les XIII Jornades de Lleure i Feminismes amb la voluntat de passar a l’acció. Seguint el fil de l’edició anterior, volem anar més enllà de la teoria i dels discursos per formar-nos i reflexionar sobre com portem a la pràctica el feminisme interseccional.
Ho farem centrant-nos en la realitat dels esplais, els agrupaments i altres entitats juvenils. Posarem el focus en com treballem temes com el feminisme antiracista, la salut mental, els TCA i el plaer i el desig amb infants i joves.
Les Jornades tindran lloc diumenge 5 de novembre de 9h a 19:30h a l’Ateneu la Bòbila, i la inscripció té un cost de 8€ (amb dinar inclòs). Les inscripcions s’obriran dimecres 27 de setembre. Es faran a través de la pàgina web de l’Escola Lliure El Sol. Aquestes tindran dues etapes:
- Del 27 de setembre al 18 d’octubre: Inscripcions per a membres de les entitats organitzadores (Esplac, Escoltes Catalans, Minyons Escoltes i Guies, Escola Lliure el Sol)
- Del 18 d’octubre al 30 d’octubre: Inscripcions per persones externes a les entitats organitzadores, és a dir, persones que no formen part de cap de les tres entitats organitzadores.
Un cop completada la inscripció, rebreu un correu electrònic que us indicarà el següent pas a seguir per tal de poder prioritzar els tallers on voleu participar. Tot i que procurarem tenir en compte les prioritats de totes, l’organització vetllarà per l’equilibri en el nombre de participants dels tallers.
Podeu consultar tota la informació actualitzada a la web, instagram i twitter de les Jornades.
XII Jornades de Lleure i Feminismes: Som feministes (?)
Sota el títol “Som feministes(?)”, enguany reflexionarem a les Jornades de Lleure i Feminismes sobre quines pràctiques hi ha darrere aquest posicionament i quin camí ens queda per recórrer. Les inscripcions per a la dotzena edició de les Jornades de Lleure i Feminismes s’obren el dilluns 26 de setembre. Es faran a través de la pàgina web de l’Escola Lliure El Sol. Aquestes tindran dues etapes:
- Del 26 de setembre al 10 d’octubre estaran disponibles per a monitores/caps/formadores de l’Escola Lliure El Sol, Escoltes Catalans i Esplais Catalans.
- Del 10 d’octubre al 17 d’octubre s’obriran també per a persones externes, és a dir, persones que no formen part de cap de les tres entitats organitzadores.
Un cop completada la inscripció, rebreu un correu electrònic que us indicarà el següent pas a seguir per tal de poder prioritzar els tallers on voleu participar. Tot i que procurarem tenir en compte les prioritats de totes, l’organització vetllarà per l’equilibri en el nombre de participants dels tallers.
L’horari de les Jornades és de 9 h a 19 h, i la inscripció té un cost de 8€ (amb dinar inclòs). Seguint en la línia dels darrers dos anys, la setmana anterior hi haurà una activitat virtual i oberta. Aquest any serà una taula rodona titulada “Com abordem les violències a les entitats?”. Serà el dijous 20 d’octubre a les 18:30 h i hi participaran membres de les tres entitats organitzadores.
Pots consultar tota la informació actualitzada a la web, instagram i twitter de les Jornades, i pots veure les edicions anteriors a l’apartat del web d’Esplac sobre les Jornades de Lleure i Feminismes
XI Jornades de Lleure i Feminismes: El feminisme en defensa de la vida.
Arriben altra vegada les Jornades de Lleure i Feminismes, coorganitzades per Casals de Joves de Catalunya, Escola Lliure El Sol, Escoltes Catalans, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (Demarcació Barcelona) i Esplais Catalans. El proper 23 – 24 d’octubre es celebrarà l’onzena edició de les Jornades de Lleure i Feminismes a la Lleialtat Santsenca (Sants, Barcelona)
Les inscripcions es fan a través del web de l’Escola Lliure El Sol i obren el dia 20 de setembre a partir de les 10h! Aquestes tindran tres etapes:
- Del 20 de setembre al 4 d’octubre: S’obriran només 25 places per a cada federació/associació coorganitzadora
- Del 4 d’octubre al 8 d’octubre: Si les places no s’omplen, s’obriran per a totes les federacions/associacions coorganitzadores, sense tenir en compte de quina entitat ve cadascú.
- Del 8 d’octubre al 15 d’octubre: Si sobren places, s’obriran les inscripcions a persones que no formin part de cap de les entitats.
Informacions importants:
- Data: 23 – 24 d’octubre
- Horari: Dissabte 10-18:30h, diumenge 10-15:30h
- Lloc: Lleialtat Santsenca (Sants, Barcelona)
- Preu inscripció:
- 10 € dissabte + diumenge
- 8€ dissabte
- 7€ diumenge
Les Jornades d’enguany reprendran el format tradicional de cap de setmana: realitzarem tallers durant el matí i la tarda de dissabte, i al matí de diumenge hi haurà més tallers i taules rodones, finalitzant amb un espectacle conjunt. Enguany, la temàtica de les Jornades serà els feminismes en defensa de la vida, i s’hi englobaran els següents eixos: salut, defensa del territori, justícia global i decolonialitat, garantia de drets fonamentals i cures, xarxes de suport mutu i economia feminista. A part, durant la setmana prèvia a la realització de les Jornades hi haurà dues xerrades en línia (obertes).
Un cop completada la inscripció rebràs un correu electrònic que t’indicarà el següent pas a seguir per tal de poder prioritzar els tallers on vols participar. Tot i que procurarem tenir en compte les prioritats de totes, l’organització vetllarà per l’equilibri en el nombre de participants dels tallers.
Pots consultar tota la informació actualitzada al blog de les jornades.
X Jornades de Lleure i Feminismes
El 25 d’octubre de 2020 es va celebrar la desena edició de les Jornades de Lleure i Feminismes al Casal de Joves Girapells de Barcelona, amb un total de 100 participants. Les jornades, organitzades conjuntament per l’Escola Lliure el Sol, Casals de Joves de Catalunya, Escoltes Catalans, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (Demarcació de Barcelona) i Esplais Catalans, han commemorat els deu anys de trajectòria, revisant els aprenentatges i valorant tot el que hem caminat plegades i, alhora, posant una mirada crítica, constructiva i transformadora al futur.
egut al context de pandèmia mundial, les Jornades s’han hagut d’adaptar a les possibilitats i, per tant, s’han reduït a un dia de presencialitat, a diferència de tot un cap com en els anys anteriors. A més, s’han desenvolupant complint estrictament el protocol d’activitats formatives elaborat per la Direcció General de Joventut.
A diferència de les edicions anteriors, i seguint amb el context de pandèmia, s’han desenvolupat ponències en línia de dilluns a dijous, comptant amb en Teo Pardo (Què pot aportar la perspectiva trans i feminista a l’educació sexual?), la Mariona Zamora de l’Esberla (Més enllà de dir-nos feministes… 4 preguntes que ens hem de fer per saber si estem incorporant les cures i el feminisme a la nostra entitat!), l’Andrea Ruedas (Desarrelem la violència masclista a les entitats juvenils), que s’ha ajornat per motius de salut, i la Mireia Redondo (Autodefensa i suport, combatem la violència masclista).
Pel què fa a les Jornades presencials, vam comptar ambles talleristes de Sexus (Flow) i Las Kellys (Las Kellys contra la precarietat) en el marc de l’eix d’interseccionalitat, l’Associació ActivaMent de Catalunya (Cossos, cures i autogestió feminista en salut men
tal) i Lola no estás sola (Les dones sense llar amb mirada feminista) per l’eix combatre la violència masclista, l’Esberla (Combatem les violències masclistes: comencem per les nostres?) i el Zoe (No-monogàmia) per l’eix de relacions, Marikarmen Free i Verónica Ara
uzo (Treball sexual en primera persona) i el Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (El meu cos, jo decideixo! Drets Sexuals i Reproductius, la lluita i resiliència continuen!) en el marc de l’eix de reapropiació dels cossos i, finalment, Hora Bruixa i Periférikas (Col·lectius feministes represaliats) i la Comissió de trobades no-mixtes del moviment per l’habitatge a Catalunya (Habitatge amb perspectiva de gènere) per l’eix d’autodefensa feminista.
IX Jornades de Lleure i Feminismes 2019
El cap de setmana del 26 i 27 d’octubre de 2019 a la Lleialtat Santsenca (Barcelona).
La temàtica central de les jornades giren entorn la salut i les cures en perspectiva de gènere en l’associacionisme educatiu. Creiem imprescindible abordar col·lectivament i profundament aquesta temàtica ja que són temes que ens toquen molt d’aprop a les nostres entitats i sovint ens falten eines i recursos per treballar-los.
Donada la situació extraordinària que s’està vivint a Catalunya, les entitats organitzadores van decidir buscar la manera per tal que les assistents de les IX Jornades de Lleure i Feminismes puguessin assistir a la mobilització convocada per dissabte a la tarda. Per aquest motiu, va haver-hi un canvi d’horaris per adaptar-se.
Descarrega’t el programa de les IX Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
VIII Jornades de Lleure i Feminismes 2018
El cap de setmana del 15 i 16 de desembre al Casal de Joves del Poblenou Can Ricard (Barcelona).
Les jornades tenen com a temàtica central les violències masclistes i LGTBIfòbiques a l’associacionisme educatiu.
Descarrega’t el programa de les VIII Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
Inscripcions: A través d’aquest formulari. (Un cop completat rebràs un correu electrònic que t’indicarà el següent pas a seguir per tal de poder prioritzar els tallers on vols participar. Tot i que procurarem tenir en compte les prioritats de totes, l’organització vetllarà per l’equilibri en el nombre de participants dels tallers.)
Més informació:
Facebook: www.facebook.com/lleureifeminismes
Esdeveniment de Facebook: https://www.facebook.com/events/1027804757390603/
Twitter: @JLLiFeminismes
VII Jornades de Lleure i Feminismes 2017
Descarrega’t el programa de les VII Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
VI Jornades de Lleure i Feminismes 2016
Descarrega’t el programa de les VI Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
V Jornades de Lleure i Feminismes 2015
Descarrega’t el programa de les V Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
IV Jornades de Lleure i Feminismes 2014
Descarrega’t el programa de les IV Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
III Jornades de Lleure i Feminismes 2013
Descarrega’t el programa de les III Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
II Jornades de Lleure i Feminismes 2012
Descarrega’t el tríptic de les II Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.
I Jornades de Lleure i Feminismes 2011
Descarrega’t el tríptic de les II Jornades de Lleure i Feminismes on trobaràs la descripció de cadascun dels tallers i experiències.