Espais formatius de la Trobada de monis de Barcelona
Recorregut històric del lleure educatiu a Catalunya.
Aquesta formació pretén situar políticament el lleure des d’una perspectiva històrica. A partir d’entendre en quin moment sorgeix el lleure educatiu de base voluntària reflexionarem sobre l’evolució d’aquest en el nostre territori, parant especial atenció al vincle que sempre han mantingut els moviments socials i les tendències ideològiques amb el panorama polític del moment.
ABC d’entitats antifeixistes: del que al com.
Aquesta formació persegueix l’objectiu d’assentar una base teòrica per conceptualitzar l’antifeixisme i les formes que ha pres al llarg del temps a escala global i, concretament, a la ciutat de Barcelona. D’aquesta manera, els i les monis podran adquirir noves estratègies i reflexionar sobre l’aplicació tangible dels principis antifeixistes a la seva pràctica actual.
Construïm esplais antiracistes!
A partir de la comprensió que l’antiracisme no ha de ser únicament un caràcter intrínsec i transversal en tota l’activitat educativa dels esplais, sinó que ha d’anar molt més enllà, la formació vol visibilitzar la importància d’emprendre accions concretes per portar-lo a la pràctica des de les nostres entitats.
Què fem amb el meló del compromís i la participació?
Aquesta formació parteix de la base que l’associacionisme juvenil i el lleure educatiu estan patint canvis que van en detriment de la seva activitat. Les condicions materials de la gent jove no tenen res a veure amb les de fa 20 anys. L’estil de vida de la gent jove està subjugat neoliberalisme, dificultant cada cop més la presa de compromís amb projectes sense un lucre econòmic.
Com abordem la intolerància a l’esplai?
Amb el desenvolupament del capitalisme i els canvis culturals que estem vivint a occident, l’individualisme està prenent noves formes i, aquestes, són cada vegada més hegemòniques i interioritzades. La gestió que fem del conflicte, doncs, també parteix d’una perspectiva individualista, amb les limitacions que això comporta. Aquesta formació posa sobre la taula el xoc que com a entitats educatives hem d’abordar alhora respondre davant de situacions o actituds que no podem tolerar.
En què consisteix la desafecció política?
Els discursos populistes i feixistes, triomfen entre grans capes del jovent, sense que aquests es percebin com a tal. Aquesta formació posa en valor com el lleure ha estat un agent crucial en la politització de generacions i generacions de joves, però actualment es troba immers en una gran desafecció cap a la política. Aquesta formació analitza com la desafecció condiciona el present de l’activitat del lleure, així com pot fer-ho en un futur.
Pot ser el lleure educatiu transformador avui en dia?
A partir d’aquesta pregunta, la formació vol analitzar la manera en què les condicions de vida actuals de les persones joves i el context sociocultural on ens trobem estan transformant el lleure en un moviment descohesionat i amb una càrrega política cada cop més ambigua.
Articulem l’estratègia: suport mutu i col·lectivitat en el lleure educatiu de Barcelona.
Aquesta formació pretén donar una visió més àmplia de l’estat actual del lleure a la ciutat de Barcelona; detectant les problemàtiques principals amb què topa i dissenyant una resposta on el suport mutu i l’acció col·lectiva poden ser la solució més efectiva per revertir aquesta tendència.
Del riu fins al mar… Què podem fer com a esplai davant el genocidi del poble palestí?
Aquesta formació planteja un repàs per la història, entenent com el sionisme ha blanquejat el genocidi al poble palestí al llarg de l’últim segle. La formació se centrarà principalment en la repressió actual a la zona de Cisjordània, plantejant un recorregut cronològic a la història per tal d’entendre la resistència palestina i reflexionar sobre com educar als nostres infants i joves sobre qüestions que, a priori, ens semblen alienes.
Tractem l’auge reaccionari des de l’esplai: quina feina tenim pendent amb els i les nostres joves?
Aquesta formació posa a l’ull de l’huracà les afectacions de la crisi capitalista que estem experimentant de manera cíclica i continua. L’empobriment de la classe mitjana està comportant un augment de les derives reaccionàries com a resposta a la impossibilitat de mantenir la posició acomodada i benestant d’aquesta. És en aquest moment de crisi on els discursos populistes, xenòfobs i reaccionaris es filtren a la societat.