Com és l’entorn on visc?
En poques paraules…
Es tracta d’una anàlisi de la realitat que fan els infants d’un grup de l’esplai. A partir d’aquesta anàlisi es farà una pluja d’idees de quins són aquells temes que més els preocupen i/o que els agradaria poder dir-hi alguna cosa. Aprofitem les excursions de grups, ja que es tracta d’espais de confiança i de major cohesió del grup, on en estar en un entorn no habitual podem aprofundir més en aquelles activitats que duem a terme com a grup.
Es tracta d’una activitat que és millor fer-la durant un matí o just després de dinar, ja que així aprofitem les hores de llum solar. L’activitat està dividida en dues parts: la primera de més contacte amb la natura i anàlisi de l’entorn immediat, i la segona de l’anàlisi de l’entorn en el qual passen més hores en el seu dia a dia.
Objectius
- Treballar el pensament crític dels més petits de l’esplai
- Descobrir l’entorn que envolta
- Detectar les inquietuds i preocupacions dels infants
- Augmentar l’autonomia i capacitat de reflexió dels joves
Edat
Infants de 5 a 8 anys
Durada
2 hores i mitja, aproximadament
Número de participants
Les persones mínimes per poder fer aquesta activitat bé és de 4 participants. El nombre màxim calculem uns 30 infants aproximadament.
La primera part de l’activitat és de descoberta i anàlisi del nou entorn en el qual ens trobem. Aprofitem que ens trobem en un entorn diferent per començar l’activitat fent una volta pels voltants del lloc on ens trobem el cap de setmana (si tenim bosc a prop, aprofitarem per anar allà). Depenent dels voltants on ens trobem i de les característiques del grup podem fer la volta més o menys llarga (de 10 a 30 minuts). Per fer aquesta volta ens posarem en parelles i donarem algunes directrius de què és el que hauran de fer els infants quan fem aquesta volta pel bosc o els voltants d’on estiguem.
- Cada persona anirà amb una parella que haurem pactat prèviament
- Cada parella farà tot el camí conjuntament, sense separar-se
- Cada parella tindrà quatre retalls de cartolines petites, dues de cada color
- Durant l’estona que duri la volta les dues persones de la parella hauran de fixar-se pels llocs on passaran i pensar quines són les coses que els hi agraden que veuen i el que hi passa i quines coses no els hi agraden
- De totes les coses que hagin vist, cada parella haurà d’escollir dues coses que els hagi agradat i dues coses que no i que els hi agradaria que canviés. A més, hauran de pensar una mica el perquè de cada una d’aquestes.
Quan hàgim acabat la volta anem totes a un lloc tranquil i seiem per parelles distribuïdes per l’espai. Amb l’ajuda d’una monitora o monitor, cada parella escriurà a les cartolines que els hi hem donat al principi, les coses que han escollit i el perquè de la seva elecció. Després farem una petita ronda on cada parella explica ràpidament el que ha pensat i escrit.
Retorn! Fem una fotografia dels retalls de cartolines, indicant quin color son les coses positives i quin color són les coses a canviar, i ho farem arribar per correu electrònic (organització@esplac.cat), Telegram de l’Esplaiada 2021, Instagram (@esplaiscatalans) o a la Coordinadora de Sector (per WhatsApp o correu electrònic), juntament amb les reflexions que hagin pogut sortir a posteriori quan s’ha posat en comú.
Ara que ens hem entrenat observant i analitzant l’entorn en el que ens trobem aquest cap de setmana, passem a qüestionar-nos els espais on passem més hores cada dia. Per grups, màxim 4 infants per grup, els hi repartirem 1 tros de paper de mural. A cada un hi haurà una pregunta, la qual hauran de respondre, ja sigui escivint o fent dibuixos (com els infants prefereixin). Les monitores poden donar un cop de mà rellegint la pregunta que se’ls hi fa, apuntant al paper les respostes i guiant en el cas de que no quedi massa clar que és el que ha de fer.
Podeu fer tantes preguntes com vulgueu: podeu escollir només dos o tres i que alguns grups les tinguin repetides o escollir-ne tantes com grupets feu. Us fem una batuda de preguntes perquè pogueu escollir les que més us agradaria treballar i poder adaptar l’activitat al màxim amb el vostre grup.
Preguntes proposades:
- Què canviaries de l’Escola?
- Què canviaries de l’Esplai?
- Què canviaries dels hospitals?
- Què canviaries dels parcs i places de la teva ciutat?
- Què canviaries del que veus a la televisió?
- Què canviaries de les revistes, diaris i anuncis?
- Què canviaries de casa teva?
- Què canviaries del que fas quan no estàs a l’escola?
Cada grup tindrà 10-15 minuts per pensar i escriure/dibuixar les seves resposta al paper de mural. Una vegada passat el temps, canviem els papers de grup, de manera que cada grup tingui una nova pregunta a respondre. Així fins que cada grup hagi vist totes les preguntes, o bé podem escollir que cada grup en faci dos o tres, sense necessitat de que les vegin totes.
Retorn! Fem una fotografia de cada un dels papers de mural amb la pregunta i les respostes dels infants i ho farem arribar per correu electrònic (organització@esplac.cat), Telegram de l’Esplaiada 2021, Instagram (@esplaiscatalans) o a la Coordinadora de Sector (per WhatsApp o correu electrònic), juntament amb les reflexions que hagin pogut sortir a posteriori quan s’ha posat en comú.
Un cop cada grup ha passat per tots els papers de mural, es recullen els papers d’embalar i es reparteix un a cada grup (també podeu fer el que grups d’infants escullin quin dels papers prefereixen). Amb la pregunta i les respostes que tenen del mural que els ha tocat hauran de fer un mini teatre o actuació del que passa al món i no ens agrada i després fer una segona representació de com seria amb el canvi proposat. Per exemple, de la pregunta que canviaries de l’Escola: potser algú ha respost que vol aprendre. Doncs es faran dues representacions, la primera d’una classe on tothom està avorrit perquè els hi estan ensenyant un tema que no els interessa i l’altre d’una classe on els infants estan escollint que treballar i que els hi motiva.
Cada grup fa la seva representació i es comenta que ens pensem.
Els papers de les monitores en aquesta activitat serà d’acompanyament i dinamització durant tota l’estona que duri aquesta.
Durant la primera part de l’activitat serà important buscar una ruta agradable on hi ha varis imputs a poder analitzar. A més, al llarg del camí s’haurà d’anar recordant als infants que pensin i comentin amb la seva parella què els hi agrada i que no.
Durant la segona part de l’activitat, hauran de preparar els papers de mural i estar atents a que els infants hagin entes la pregunta i tinguin tot el necessari per poder respondre-les.
Per tal de poder dur a terme aquest seguit d’activitats des d’Esplac us facilitem una caixa amb gran part del material que es necessita. Aquesta caixa l’he de demanar a la vostra CPS o enviant un correu a organitzacio@esplac.cat
El material d’aquesta activitat que trobareu a dins la caixa és:
- Cartolines de dos colors
- Retoladors
- Pintures
- Ceres
- Paper d’embalar
La quantitat de material dependrà del nombre de participants que hi ha hagi inscrites a la trobada.
Així doncs, des del sector heu de fer-vos vosaltres mateixos:
- llapissos
- disfresses per les representacions