Els passats dies 6, 7 i 8 de maig Esplais Catalans (Esplac) vam celebrar l’Esplaiada, la Trobada General dels esplais d’Esplac. Vam reunir-nos 3.000 persones a Sant Cugat per reivindicar que la veu dels infants ha de ser escoltada, denunciant l’adultcentrisme encara vigent a la nostra societat. La trobada va ser tot un èxit: vam omplir places, carrers i parcs d’activitats amb infants i joves. Vam culminar-ho amb un acte unitari en què infants i joves van llegir un manifest on expressaven les seves queixes i reclams a les persones adultes, reivindicant la seva capacitat d’incidir en la realitat que els envolta i la importància de les seves veus.

L’Esplaiada 2022 ha estat l’activitat més gran organitzada mai per Esplais Catalans, havent batut el rècord d’assistència de l’Esplaiada 2018 (2.100 persones) i  ha estat també una de les activitats amb més participants, dins del marc de l’associacionisme educatiu, des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19. Per Esplais Catalans, l’Esplaiada suposa un espai reivindicatiu molt significatiu i una oportunitat de ser més visibles per la societat, un moment on podem captar l’atenció dels mitjans de comunicació per fer arribar el nostre missatge a tota la ciutadania.

És per això que, prèviament a la trobada, vam contactar amb diversos mitjans de comunicació, tant d’àmbit local com nacional, perquè poguessin donar cobertura a l’activitat. Uns dies abans, també vam saber que el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, vindria a fer una visita institucional a l’acte. Això ens va fer pensar que socialment s’estava entenent la importància de la trobada i que podria tenir el ressò que esperàvem.

Per la nostra sorpresa, però, només van assistir a l’Esplaiada mitjans d’àmbit local, RNE i RTVE. Tanmateix, aquests darrers, no van recollir cap declaració ni dels infants ni de les organitzadores de l’activitat i van venir només a donar cobertura a la presència del President de la Generalitat. Paral·lelament, la televisió pública de Catalunya, TV3, va noticiar la Festa de l’Esplai organitzada per Fundesplai, una fundació de serveis de lleure educatiu que dista molt del nostre model d’esplai.

Aquest fet ens va entristir i decebre profundament per diversos motius. Primer, perquè un cop més ha quedat palès que l’associacionisme educatiu laic i de base voluntària és infravalorat i invisibilitzat. Les entitats de l’associacionisme educatiu sovint quedem relegades a un segon pla mediàticament parlant, entre d’altres motius, perquè no paguem per publicitat als mitjans de comunicació públics. A més, creiem que el fet de ser joves i no generar un benefici econòmic fa que no se’ns consideri com a agents educatius clau, tot i que hem demostrat en repetides ocasions i especialment durant la pandèmia que som essencials en el desenvolupament integral d’infants i joves i en la transformació de la societat.

D’altra banda, també creiem que els mitjans de comunicació públics han d’estar al servei de la ciutadania i ens preguntem amb quin criteri es va decidir informar sobre un esdeveniment i no un altre. L’única aparició en un mitjà d’àmbit nacional la vam tenir a RTVE, en forma d’una notícia de 30 segons. L’Agència Catalana de Notícies no ens va mencionar. A TV3 només va aparèixer la notícia de la Festa de l’Esplai de Fundesplai i a RTVE es va oferir una notícia de 2 minuts sobre aquest mateix acte. En els dos casos, l’objecte de la notícia sobre la Festa de l’Esplai era el fet que es dóna el tret de sortida a la campanya de les activitats d’estiu.

No entenem perquè només es consideren importants aquestes activitats quan, des de l’associacionisme educatiu de base comunitària, també oferim a milers d’infants la possibilitat d’anar de colònies, rutes i campaments i ho fem des de la convicció i el compromís en el projecte i sense esperar rebre un benefici econòmic. A més, creiem fermament que mencionar aquest tipus de fundacions quan es parla del lleure educatiu fomenta confusió en la ciutadania perquè es mostra aquesta realitat com a única, deixant de visibilitzar-se altres models de projecte com el nostre: impulsat per joves de manera assembleària i allunyat de les dinàmiques de mercat

Finalment, volem agrair el reconeixement que suposa la visita d’una figura com el President de la Generalitat. Aquest reconeixement, però, és insuficient si no va acompanyat de mesures, com per exemple garantir que tots els esplais tinguin accés a locals dignes o un finançament adequat de la nostra associació, que porta estancat des de fa 7 anys tot i que el nombre d’esplais associats no para d’augmentar i el nombre de participants ha crescut gairebé un 20% en aquest temps, entre d’altres mesures.

De la mateixa manera, també creiem que aquest reconeixement ha d’anar acompanyat d’una representació més diversa als mitjans de comunicació públics quan es parla d’educació en el lleure, ja que aquests mitjans haurien de dependre de l’administració pública i no poden servir només a interessos econòmics.

En l’actual context on s’està treballant per un nou Pla Nacional de Joventut de Catalunya, trobem imprescindible que es compti amb la nostra veu i que se’ns reconegui com a agents clau de transformació social que de manera voluntària i compromesa eduquem des dels valors i amb capacitat d’incidència en la societat actual.

Feu-nos visibles!

Feu-nos visibles! – Descarrega el pdf del comunicat.

Equip de Coordinació d’Esplais Catalans.