Monifesta’t

La Monifesta’t és la trobada general de monitors i monitores d’Esplac, en què fem formacions, activitats i festa! Es duu a terme generalment cada tres anys i esta organitzada pels mateixos monitors i monitores participants.

La Monifesta’t es planteja com un moment important en la consciència col·lectiva del conjunt de monitors i monitores dels esplais i com un espai on poder aprendre, en el sentit més ampli de la paraula, no només tècniques i coneixements, sinó també saber aprendre de l’experiència del company o companya i contagiar-nos l’alegria que ens ha d’acompanyar per aconseguir l’objectiu de ser una mica més feliços, per poder fer més feliços als altres.

La darrera edició la va acollir la població de Vila-seca els dies 26 i 27 d’abril de 2014 i va girar al voltant del procés de revisió del Projecte Educatiu i la reivindicació del paper dels monitors i monitores com a educadores.

La propera MONIFESTA’T 2016 se celebrarà a Berga el 16 i 17 d’abril. Aquí trobareu tota la informació!

Monifesta't 2016

Aquest any 2016 volem dur a terme de nou la Monifesta’t, la trobada de monitors i monitores voluntàries d’Esplais Catalans: dos dies plens d’activitats, formacions i on més de 700 persones entre joves, monitors i monitores i organitzadors/es reivindiquem l’important tasca educativa dels esplais.

En aquesta ocasió la trobada tindrà lloc a Berga els dies 16 i 17 d’abril de 2016.

Els objectius generals que ens hem marcat per a la trobada són:

  • Augmentar el sentiment de pertinença de totes les monitores i monitors cap a Esplais Catalans, fent-les partícips de debats sobre l’associació.
  • Donar a conèixer Esplac i els esplais del Berguedà a la comarca i a tota Catalunya.
  • Fer ressò de la feina que fan les monitores i monitors dissabte rere dissabte, durant les activitats de vacances i, en general, en el dia a dia als seus barris i pobles.
  • Involucrar les monis de tots els esplais en la preparació, millorant el procés respecte fa dos anys i adaptant-nos a la realitat de cada sector i esplai.
  • Visualitzar el territori en les activitats que duem a terme, potenciant els sectors i el sentiment de pertinença cap a aquests.
  • Donar a conèixer a les monitores i monitors els recursos que generem des d’Esplais Catalans per donar suport a la seva tasca i millorar-la.

Les inscripcions es realitzaran en dues fases:

  • 1a fase: del 3 al 20 de març (amb la samarreta)
  • 2a fase: del 21 de març al 3 d’abril (sense la samarreta).

El dia 3 de març a les 00:01 s’obre la 1a fase de les inscripcions de la Monifesta’t a l’EsplacNet, la intranet dels esplais. Trobareu el formulari a l’apartat de Trobades, accedint amb el vostre nom d’usuari i contrasenya.

Si sou socis i sòcies col·laboradores d’Esplac, podeu inscriure-us a través d‘aquest formulari en els mateixos terminis i fases esmentats anteriorment.

Programa_Monifesta't_Digital-02

Durant la Monifesta’t hi haurà diferents activitats, obertes a tothom que hi vulgui participar que s’aniran realitzant de forma simultània durant les diferents franges horarìes.

A cada una d’aquestes franges, hi preval un tipus d’activitat, tot i que es poden organitzar també activitats paral·leles de diferents tipologies.

D’aquesta manera, els participants poden triar quines activitats faran. Algunes de les activitats es faran en més d’un.

JOCS I ACTIVITATS TRANSVERSALS

ASSASSÍ Per atzar, es repartiran uns papers amb el nom i cognom, nom d’esplai i sector de cada inscrit i inscrita a la monifesta’t, llavors el que s’haurà d’aconseguir és trobar a aquesta persona i fer li un petó (assassinar-lo) sense que ningú se n’adoni.
MURAL “Què significa per tu ser de l’esplai?”
MURAL OBERT «per mi una actitud sexista és….»

JOCS I ACTIVITATS DE CONEIXENÇA

Matí 1 11 -12.30h / Matí 2 12.30 – 14h
MACRO GUERRA DE PETONS Que només els petons ens fagin tancar la boca! Coneixem els monis dels esplais a través d’un joc de coneixença basat en una competició d’equips, el que més petoner sigui guanya!
RANXO (joc)
REVALORITZA’T! Es dóna un boli a cada grup i l’han d’anar canviant per coses de més valor amb persones del poble. Un cop acabat el temps han de tornar al punt de trobada on hauran de defensar perquè el seu objecte és el de més valor (monetari, emocional…). Finalment, en assemblea es decideix (després de les defenses de cada grup) quin és l’objecte de més valor.

ACTIVITATS FORMATIVES

TARDA 1 , de 15.45 a 17.45h

Taller de teles
Skape room Entrareu dins d’una sala i haureu d’intentar sortir-ne en un màxim de temps de 30 minuts.
Alcohol i tabac (a l’esplai) en l’equip de monitores Què passa quan detectem el consum amb els joves de l’esplai? Cal treballar-ne, parlar-ne i debatre? O en tenim prou amb deixar-los fer si s’amaguen prou? Ho prohibim? Defensem el consum responsable? I què passa amb l’equip de monitors? Seguim l’exemple del que demanem als joves? Tenim la mateixa actitud dins i fora de l’esplai?
Posarem a debat i aprofundirem i reflexionarem sobre diferents idees a traves de dinàmiques i reflexions conjuntes amb els participants
Implicació i compromís d’infants i famílies en les decisions de l’esplai Què en sabem de la participació? Quins espais participatius hi ha a l’esplai? Qui en participa? Quins reptes, dubtes, neguits i contradiccions tenim a l’hora de voler ser més participatives?
Posarem a debat i aprofundirem i reflexionarem sobre diferents idees a traves de dinàmiques i reflexions conjuntes amb els participants
Actualitzem-nos! Sabeu de què parlen els Estatuts i el Reglament de Règim Intern d’Esplais Catalans? Com defineixen els valors de l’entitat i quins en recullen? Aprofitem la Monifesta’t per debatre els punts més transcendents, perquè l’essència d’Esplac no canvia, però cal adequar el llenguatge a la realitat!
Que les contradiccions no puguin amb nosaltres, siguem #MonisImparables Vivim en un món cada vegada més complex i interconnectat. L’esplai no està aïllat del que passa al seu voltant i nosaltres com a monis sovint hem de confrontar contradiccions entre allò que fem i el que pensem. En som realment conscients? Com podem gestionar aquests “mals de panxa”? Seríem capaces d’evitar-les? O més val acceptar que som uns hipòcrites?
La música a l’esplai Espai per a compartir les experiències i projectes musicals que hem viscut als nostres esplais i fer un anàlisi de l’ús de la música com a eina educativa a l’esplai
Treballem el gènere a traves del cos i l’expressió Gènere a través del cos i l’expressió, serà un taller vivencial per parlar i pensar sobre nosaltres mateixes posant en dubte mites com el de l’amor romàntic. Fer-nos més conscients de la construcció ens ajuda a la deconstrucció.
Present i futur de la UE El procés d’integració europeu afronta diferents reptes a nivell econòmic, social, polític,… Que impliquen crisis en diferents fronts, durant el debat discutirem sobre quina és la UE que volem i què caldria que passés perquè tingués sentit. Parlarem de legitimitat democràtica, participació, mecanismes de control,… I tot allò que vulguem!
Emociona’t a la Monifesta’t Treballeu les emocions als vostres esplais? Coneixeu quines són i com les poden treballar? Com podem crear un espai emocionalment sa a l’esplai?
Si vols coneìxer i viure en primera persona dinàmiques sobre educació emocional, aquesta és la teva activitat! No t’ho pensis més, i deixa’t emocionar
Inercanvi d’experiències de rutes Espai per a compartir experiències sorbre les millors rutes que heu fet com esplais i tots els dubtes que sorgeixen a l’hora de preparar-ne una: On anem de ruta? Què cal tenir en compte abans de marxar? Què ens hem d’endur? Quanta estona podem caminar? On podem dormir? Quins documents hem de dur a sobre?
Inercanvi d’experiències de campaments Espai per a compartir experiències sorbre la realització dels campaments i tots els dubtes que sorgeixen a l’hora d’organitxar-los: Com triem el terreny d’acampada? De quins serveis i comoditats podem prescindir? Quins documents hem de dur a sobre?
L’alimentació a l’esplai Esmorzar, dinar, berenar i sopar és imprescindible per a carregar els infants, joves i monis d’energia de l’esplai! Però… com fem uns menús equilibrats durant les Colònies, Campaments i Rutes? Com calculem les mides per anar a comprar? Quines són les claus per a que funcioni la intendència a les activitats?
Consum responsable a l’esplai La tasca educativa dels esplais genera impactes en el nostre entorn: cobrem quotes, gestionem subvencions públiques, fem compres de material, anem amb transport, comprem menjar, etc. Quins canvis podem fer per tal de generar impactes positius a la societat en relació a la gestió de recursos? Compartim idees per a fer una gestió de recursos responsable a l’esplai!
Gestió econòmica a l’esplai Com gestionem els comptes de l’esplai? tenim controlades totes els novetats fiscals? Gestionem beques? Com ho fem? Compartim idees, eines i recursos per a fer més clars els números i assegurar una gestió econòmica responsable i d’acord amb la nostra manera de funcionar a l’esplai
Intercanvi de jocs I avui a què juguem? El joc és l’eina educativa dels esplais i no podem oblidar que jugar és un dret, una font d’aprenentatge, de socialització i de creixement personal. Aquest és un espai per a compartir i provar nous jocs i noves versions dels jocs de sempre.
Intercanvi d’experiències d’organització de l’esplai Com ens organitzem a l’esplai? A l’equip de monis tenim càrregs o comissions? Ens funcionen? Quin és l’organigrama de l’esplai? quin paper hi juga l’equip de monis? i els infants i joves? i les famílies? i les entitats i administracions properes? Fem un intercanvi d’experiències organitzatives per a recollir idees que ens ajugdin a millorar l’organitació de la nostra entitat
Intercanvi d’activitats de nit Quines activitats fem durant els campaments, colònies i rutes? Ens activem per cansar-nos i dormir molt? ens relaxem per dormir tranquils? Aprofitem la foscor de la nit per jugar a amagar-nos? Per treballar la por?
La situació de la infància a Palestina En el marc del projecte Brigades a Palestina, la comissió internacional d’Esplac vol sensibilitzar i donar a conèixer la situació de la infància a Palestina i alhora, animar a monis a impliacar-se en el grup de treball
Parlem de transexualitat i diversitat de gènere Mitjançant diversos recursos visuals farem una posada en comú d’idees diverses per dur a la pràctica dels nostres espais educatius una perspectiva de gènere real i inclusiva on tinguem en compte tota diversitat
Tallers de Reduïnt Petjada
Detecció de conductes de risc Els monitors/es gaudeixen d’una posició estratègica pel que fa a la capacitat de conèixer la realitat del grup i de les necessitats individuals del grup; la seva posició com a referent el converteixen en una persona amb capacitat d’intervenció per contribuir a millorar les vides d’infants i joves. En aquest sentit des dels esplais s’ha de facilitar el treball de valors, d’actituds i la promoció d’hàbits saludables.
La formació ens proposa treballar al voltant de l’educació per la salut com a eix transversal en el món del lleure posant especial interès en aquelles eines, recursos i elements que facilitaran la intervenció educativa en relació a aquesta qüestió.
Els drets dels infants a l’associacionisme educatiu Amb aquesta formació es vol familiaritzar els monitors/es amb conceptes bàsics relacionats amb els drets dels infants i dotar-los de recursos i eines per treballar-los al llarg del curs amb els participants de l’esplai a través de jocs i de dinàmiques.
Finançament i Banca ètica Aquest curs pretén abordar de forma general els aspectes relacionats amb el finançament d’una associació, centrant-se en conèixer els diferents tipus de finançament (propi, públic i privat) i els aspectes a tenir en compte per al seu correcte desenvolupament. També pretén incidir en la necessitat que les associacions estableixin criteris en quan a la seva forma de finançar-se per tal que la seva economia sigui coherent amb la seva ideologia.
Diversitat funcional Amb aquesta càpsula formativa es pretén que els participants adquireixin un coneixement general en relació al col·lectiu d’infants, d’adolescents i de joves amb necessitats educatives específiques, per tal que puguin entendre’ls millor i desenvolupar la seva tasca educativa de forma més òptima. També s’ofereixen eines i recursos per a la intervenció educativa.
Gestió de la por Què ens fa por? Què ens passa quan tenim por? Fem passar por als infants i joves a les activitats de nit? Com ho fem? Tenim prou eines per a transformar la por en un moment d’aprenentge, de reptes i de cohesió?
Resolució de conflictes
La orientació i la preparació de les excursions
Les noves tecnologies. En podem fer un ús pedagògic?
Detecció de l’abús sexual Quines eines tenim a l’esplai per detectar l’abús sexual? Què passa quan tenim algun indici o certesa que pot estar passant? Quins passos hem de seguir? Quin és el paper de l’esplai en el procès? Quines responsabilitats tenim?

TARDA 2 , de 18.30 a 20.30h

Les mateixes activitats

NIT

Espai Alliberat
de 22.30 a 24.30
CONCERT THUG LIVE BAND Grup de versions. Patxanga, tralla, rock simfònic i cabaret-rock. Gresca & Xerinola local party
de 24.30 a 02
DJ Ketzy Patxanga, merequetengue i els millors “hits del verano”. Ex-muni del Roques Albes de Sallent i fent tremolar el país sencer, la PD Ketzy ho rebentarà tot!! Estigueu preparades i preparats per remenar el cos fins que no pogueu més!”

ACTIVITATS REIVINDICATIVES

Zumba (de 9 a 10h)

Acte de matí (de 10 a 12h)

ACTE REIVINDICATIU (de 12 a 14h)

Totes les persones que formem part d’Esplais Catalans participem en el disseny, la preparació i el desenvolupament de la Monifesta’t. Però hi ha algunes persones que formaran part d’un equip encarregat de garantir el funcionament general de la trobada: el grup d’ORGANITZACIÓ.

Si voleu formar part de l’organització cliqueu aquí i ompliu el formulari amb les vostres dades i les activitats que preferiu dinamitzar o realitzar.

Tots els monitors i monitores seran responsables del bon funcionament de la trobada amb el seu compromís en l’acompliment d’horaris, el respecte a la normativa dels diferents espais de la trobada, la seva participació activa i, sobretot, la seva motivació!

La Monifesta’t tindrà lloc a diversos espais de la població de Berga el 16 i 17 d’abril. Fer la trobada al Bages-Berguedà és una manera de donar a conèixer qui som i què fem en aquest sector, per a què se’ns escolti i se’ns reconegui la feina que es fa dia a dia a cada un dels llocs on un esplai desenvolupa la seva activitat.

Afegirem properament un mapa on trobareu els diferents espais en què es desenvoluparà la trobada.

Vídeo-teaser de la Monifesta't 2016 (sector Bages-Berguedà)

Edicions anteriors de la Monifesta't

Monifesta't 2014

Tu que et compromets, que vius amb alegria, que dediques el teu temps lliure al voluntariat, que eduques a infants i joves, que viatges, que ets solidari/ària, que tens imaginació, que et motives, que t’orientes allà on vagis, que tens esperit crític, que t’impliques, que reivindiques, que jugues, que prens decisions, que participes, que ets proper, que et preocupes pel teu entorn, que ets jove, que tens creativitat, que generes confiança, TU QUE ETS MONI D’ESPLAI, RES NO T’ATURA!

baner-monifestat-v

La Monifesta’t serà també un bon moment per reivindicar l’important paper educatiu dels monitors i monitores dels esplais. És per això que el diumenge farem una acció per fer-nos visibles i explicar a la ciutadania què fem, qui som i com som els monitors i monitores d’Esplais Catalans.

Dissabte 26 d’abril

Diumenge 27 d’abril

9:30 Arribada i inscripcions
Killer
Organitza: Sector Bages-Berguedà 
8:30 Matinades, bon dia i recollida espais
Organitza: Sector Barcelona
10:00 Gimcana de jocs de coneixença
Organitza: Sector Maresme 
9:00 Esmorzar
11:45 Final conjunt gimcana coneixença.
Presentació MONIFESTA’T 2014
9:45 Aeròbic matinal
Organitza: Sector Barcelona
12:00 Estona lliure 10:15 Guerra de sectors
Organitza: Sector Penedès-Garraf 
12:15 Formacions i debats
Organitza: Grup de treball per a la revisió del Projecte Educatiu.
13:00 Acció reivindicativa paper dels monis
Organitza: Sector Barcelonès Nord i Equip de Direcció 
14:15 Dinar de carmanyola i migdiada col·lectiva 14:45 Dinar popular
16:00 Seguim formacions i debats 15:15 Sobretaula
17:45 Berenar 16:30 Comiat
Organitza: Sector Baix Llobregat
18:15 Tallers
Organitzats pels Sectors Geogràfics, les Comissions,
l’Equip de Direcció i associacions col·laboradores.
20:00 Activitat conjunta
Organitza: Sector Vallès 
21:00 Sopar
22:00 Correbars i xaranga
Organitza: Sector Camp de Tarragona
23:00 Concert i Esplac Soundclash
Organitza: Sector Camp de Tarragona 

La Monifesta’t tindrà lloc a diversos espais de la població de Vila-seca. Fer la trobada al Camp de Tarragona és una manera de donar a conèixer qui som i què fem en un sector de nova constitució, per a què se’ns escolti i se’ns reconegui la feina que es fa dia a dia a cada un dels llocs on un esplai desenvolupa la seva activitat.

En aquest mapa anirem afegint els diferents espais en què es desenvoluparà la trobada.

Podeu formalitzar les inscripcions a la Monifesta’t 2014 a través de l’Assac On-line.
Abans de començar el procés d’inscripció us recomanem que recolliu prèviament la següent informació:

  • Quins monitors i monitores participareu a la Monifesta’t.
  • A quins àpats us apuntareu.
  • Les talles de samarreta de cada participant.
  • Les 2 formacions preferides de cada participant.
  • Els 2 tallers preferits de cada participant.
  • Quins participants vindreu en autocar.
  • Quins participants fareu correbars.

Períodes d’inscripcions

Des del 18 de març fins el 7 d’abril us podeu inscriure a la Monifesta’t a través de l’Assac On-line. Per poder fer millor previsió logística de la trobada, recomanem que us inscriviu en aquest període. A més a més, les persones inscrites en el segon període no tindran samarreta de la trobada.

Des del 8 fins el 16 d’abril s’obre un segon període d’inscripcions extraordinari. Per qüestions logístiques, els inscrits en aquest període NO se’ls podrà lliurar la samarreta de la trobada.

*Inscripcions als tallers de dissabte a la tarda

El dia 24 de març publicarem el programa de tallers que farem el dissabte a la tarda i obrirem un nou pas al les inscripcions que permetrà triar 2 tallers a cada participant. Si heu fet la vostra inscripció abans del dia 24, recordeu que no estarà finalitzada fins que complimenteu aquesta part.

Inscripció pas a pas

Per fer les inscripcions correctament cal que seguiu tots els passos. A cada pas hi ha informació important que cal tenir en compte abans d’introduir les dades. Llegiu-les amb deteniment, gràcies!

Inscripció membres del Gran Comitè

Els membres de comissions, equip de direcció i equips generals de sector que formareu part de l’Equip d’Organització, NO us heu d’inscriure a través de l’Assac On-line. Us enviarem al vostre correu un formulari on-line específic.

Preu

El preu de la inscripció és de 10,80€* per monitor/a. El transport en autocar (5,5€/viatge) i el correbars (5€/participant) són opcionals i tenen un cost a part de la inscripció.

*La quota de participació és de 12€. Com a totes les activiats, per acord del Gran Comitè, el 10% d’aquesta quota es farà efectiu via liquidació a tots els esplais federats.

Totes les persones que formem part d’Esplais Catalans participem en el disseny, la preparació i el desenvolupament de la Monifesta’t. Volem que sigui un esdeveniment fet entre tots i totes, que tothom s’hi senti part i que tothom hi participi activament. Com?

  • Els monitores i monitores: fent propostes i implicant-se en la organització d’una part del programa. Participant activament i garantint el bon funcionament de la Monifesta’t. Sent-e els màxims protagonistes!
  • Sectors geogràfics: responsabilitzant-se de recollir les propostes dels esplais i encarregant-se d’organitzar i dinamitzar determinades parts del programa de la Monifesta’t.
  • Comissions: donant suport en l’elaboració dels continguts de les formacions i els tallers de la Monifesta’t.
  • Equips Generals de Sector: garantint la preparació de les activitats assignades a cada sector, elaborant els continguts de les formacions i formant part de la organització durant la Monifesta’t.
  • Gran Comitè: fent proposta de llocs, continguts i el funcionament de la Monifesta’t.
  • Equip de Direcció: validant el lloc, projecte, procés i pressupost de la Monfesta’t. Elaborant continguts per a les formacions i coordinant el traspàs d’informació entre els diferents equips que fem possible la trobada.
  • Secretaria Tècnica: fent propostes tècniques i donant suport en la organització de la Monifesta’t.

Durant la Monifesta’t

Durant la Monifesta’t, les membres dels Equips Generals de Sector, l’Equip de Direcció i la Secretaria Tècnica forman l’Equip d’Organització encarregat de la logísitica de tota la Monifesta’t.
Tots els monitors i monitores seran responsables del bon funcionament de la trobada amb el seu compromís en l’acompliment d’horaris, el respecte a la normativa dels diferents espais de la trobada, la seva participació activa i, sobretot, la seva motivació!

La Monifesta’t tindrà una vessant formativa en què aprofitarem l’oportunitat que ofereix un espai de trobada tant important com aquest per fer un punt i seguit a la revisió del projecte educatiu.

Durant les formacions volem trobar i sobretot compartir, els “perquès” que ens porten a fer esplai d’una manera concreta i no “fer-ho així perquè s’ha fet sempre”, per poder-ne extreure els punts en comú que tenim els esplais. Seràn formacions doncs, en què compartirem què fem els esplais sobre diversos temes, identificarem nous reptes, concretarem les tasques que desenvolupem els monitors i monitores i, esperem que ens enriqueixin i ens generin ganes de continuar aprenent i millorant la nostra tasca educativa.

Farem 26 formacions simultànies que es duran a terme entre el matí i part de la tarda de dissabte. A l’hora de formalitzar les inscripcions a la Monifesta’t, cada participant podrà pre-inscriure’s ales dues formacions que prefereixi de tota la llista. La organització s’encarregarà de distribuir els participants en les formacions segons les vostres preferències. El mateix dissabte 26 d’abril us comunicarem quina formació se us ha assignat. Les formacions que no tinguin un mínim de participants no es podran realitzar.

Si vols contribuir al procés de revisió del nostre projecte educatiu i ajudar-nos al disseny de les formacions, et demanem la teva col·laboració contestant l’enquesta que trobaràs aquí. Són només 2 minuts! Moltes gràcies per endavant!

Programa de formacions

Tot seguit podeu consultar el programa de formacions i anar pensant la formació a què us agradaria participar:

1. La diversitat cultural

L’entenem com la multiplicitat de mitjans pels quals s’expressen les cultures dels grups i de les societats. Aquestes expressions culturals es transmeten dins i entre les societats. Què diu el nostre projecte sobre l’atenció a aquesta diversitat cultural? Què fem a l’esplai? Som capaços de ser suficientment oberts per incloure persones de diferents cultures? Ho hem de ser? Hem de renunciar a aspectes essencials de l’esplai? Que ha de pesar més la tradició o la diversitat?

2. La diversitat funcional

Aquest concepte s’utilitza per substituir el terme discapacitat per tal de treure’n la connotació negativa. Alhora fa referència a referir-se al fet que entre els membres de la societat cadascun té unes determinades capacitats, la qual cosa genera una diversitat que (com la resta de diversitats) ha de ser gestionada de manera que no es produeixin exclusions o discriminacions. Què diu el nostre projecte sobre l’atenció a la diversitat funcional?Què fem a l’esplai? Som capaços de ser suficientment oberts per incloure persones amb necessitats diferents i específiques? Ho hem de ser? Hem de renunciar a aspectes essencials de l’esplai? Que ha de pesar més la tradició o la diversitat?

3. La coeducació

A l’esplai treballem la coeducació, però se’ns plantegen algunes preguntes. Com tractem el gènere. Com és crea la identitat de gènere. Evitem els mecanismes i les dinàmiques que reprodueixen desigualtats de gènere? Com ens relacionem entre els monitors i monitores, com ens relacionem amb les famílies? Com ens relacionem amb els nens i les nenes? Compartirem conceptes i eines operatives per al dia a dia de l’esplai.

4. L’educació emocional

A l’esplai eduquem de manera integral infants i joves. Com tenim en compte l’educació emocional a l’esplai?Controlem què transmetem emocionalment als infants? Tenim en compte els sentiments dels infants a la hora de pensar les activitats? Formem infants i joves sensibles en temes socials, però prou forts emocionalment per fer front a les problemàtiques personals?

5. L’educació per la salut

És el procés d’aprendre a responsabilitzar-se del propi estil de vida. A l’esplai fem educació per la salut. Què en penseu? Tenim en compte temes de salut en el quotidià i en les activitats? És important el que consumim a l’esplai? És important el que consumim els monitors i monitores? Ens hem d’amagar si fumem? Els infants poden saber que fumem i bevem fora de l’esplai? Com tractem el dret al propi cos? Hem d’obligar als infants a acabar-se el menjar? Com entenem l’alimentació?

6. L’educació sexual

És el terme emprat per a descriure l’educaciósobre lasexualitat humana, l’aparell reproductor femeníimasculí, l’orientació sexual, lesrelacions sexuals, l’ús d’anticonceptius, elsexe segur, lareproducciói altres aspectes de lasexualitat humana. A l’esplai fem educació per la salut. Què en penseu? Amb totes les edats? Tenim en compte l’educació sexual en el quotidià i en les activitats? Tenim eines per fer-ho? Tractem el dret al propi cos? Quin paper tenim els monitors i monitores? Quin paper hi tenen les famílies?

7. L’educació ambiental

L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs. Com treballem aquests aspectes amb els infants i joves de l’esplai?

8. L’aprenentatge vivencial

Volem fer un anàlisi del quotidià, l’infant com a protagonista de la seva vivència i del seu aprenentatge. La importància de l’aprendre fent, de l’assaig-error, de l’assumpció de la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes. Volem millorar l’observació que fem dels infants, de l’espai i de com es relacionen i ens relacionem. Les estones lliures són importants? Quin objectiu tenen? Son lliures per a què i per a qui?

9. L’espai educatiu

L’espai educatiu és el lloc on esdevé l’acció educativa. Quina importància té? Hi ha diferències entre educar dins i fora del local de l’esplai? Fins quin punt és important tenir o no tenir finestres. Parlarem del no espai, dels àpats, els trajectes (bus, tren, carrer)…

10. El sentiment de pertinença

És una dimensió social de la persona, un aspecte clau en el desenvolupament personal perquè el sentiment de que formes part d’un grup ajuda a sentir-te ubicat i poder desenvolupar les potencialitats. La construcció d’aquesta dimensió col·lectiva és abstracte, perquè parlem de persones. Ens costa definir-la per treballar-la, així que tendim a representar-la. La representem amb elements, hàbits, etc. que ens ajuden a definir el col·lectiu del qual formem part. El primer marc on es desenvolupa el sentiment de pertinença és la família, el segon l’escola i l’esplai! Ho tenim en compte?

11. El grup

El grup és el més important per a l’infant a l’esplai, a banda de què hi fem. Com formem els grups a l’esplai? Com fem el pas dels infants d’un grup a l’altre? Què té més pes la tradició o la coherència amb el projecte educatiu? Deixem que un infant es canviï de grup si se sent més còmode en un altre d’edat superior o inferior? Som creatius a la hora de fer grups? Què ens aporta treballar amb grups verticals?

12. El càstig

El càstig està relacionat amb l’aprenentatge vivencial i amb l’assumpció de la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes. Parlarem de l’autoritat i l’autoritarisme. De la jerarquia. De la coherència educativa. Parlarem també dels premis, de les expectatives que tenim com a monitors i monitores i les que creem als infants.

13. Els campaments, colònies i rutes

El fet de marxar de l’entorn habitual fa que els infants descobreixin les capacitats que tenen. Aquest nou context és ric per si mateix en descobriments, dona lloc a noves possibilitats de joc. O es pot convertir en el nou joc.Els campaments, colònies i rutes faciliten l’aprenentatge entre iguals perquè trenquem les barreres de la persona gran i la petita. L’adult juga i actua en el joc proposat i guiat per l’infant. L’infant marca les normes i el context (no els grans als petits..!).

14. Les activitats internacionals

Són aquelles activitats que inclouen infants, joves i monitors de diferents països que comparteixen un projecte comú. Quines són les característiques pròpies de les activitats internacionals? Quin sentit tenen per als infants i joves? Com les escollim? Com les preparem? Com ens preparem per aquestes activitats? Com afrontem la interculturalitat?

15. L’internacionalisme

Com treballem l’internacionalisme a l’esplai? Aprofitem les oportunitats que ens ofereix el contacte internacional. Entenem internacionalisme com l’actitud de mirar cap enfora, de compartir experiències i projectes, la interculturalitat. Quin sentit té en el projecte educatiu de l’esplai? Què aporta als infants i joves?

16. La música

Escoltem música a les estones lliures i als tallers, abans d’anar a dormir i potser al despertar-nos. Però fem servir la música com a eina? La música i el cant ens permet que gent molt diversa faci coses conjuntament. Els centres d’interès també poden incorporar la música i donar protagonisme als infants.

17. Les TAC (tecnologies aplicades a la comunicació)

Els monitors i monitores tenim clar que volem treballar sobre la xarxa. El problema és que normalment ens creem uns personatges de cara als infants a l’esplai que es pot veure destruït a través de la xarxa. Els problemes a la xarxa són els mateixos que es donen a la realitat. Els monitors i monitores tenim molt poder en transmetre què vol dir el respecte, la comunicació.

18. El joc

La única condició que un joc sigui un joc és la llibertat. S’ha de jugar per voluntat de cadascú, sense obligació, si li posem obligació, matem el joc. Quan programem pensem en el joc i els seus objectius o ho fem a partir dels objectes que tenim? Guanyar no és dolent, lo dolent és no ser humil. Quines possibilitats ofereix el joc cooperatiu? Sabem jugar als jocs cooperatius?

19. El conte

És important conèixer la diversitat que ofereixen els contes. Cal donar l’oportunitat a la literatura infantil que transgredeix, que canvia el paradigma, els rols de gènere, de classes… Els contes no són només per infants també són una bona eina per a treballar conceptes amb grups de joves. No busquem que els contes ens donin lliçons, cerquem contes que expliquen una història, que ens emocionen, que ens captiven.

20. El centre d’interès

Cal descobrir les veritables necessitats dels infants perquè això ens permetrà conèixer els seus interessos a partir dels quals ells cercaran el coneixement. Els centres d’interès han de respondre a interessos dels infants o han de fomentar la imaginació. El fet que els centres d’interès siguin “màgics” ajuda a tractar temes reals amb més distància?

21. El treball en xarxa

És el treball de col·laboració i complementació entre diferents entitats i recursos d’un mateix àmbit territorial. Com ens relacionem amb els agents externs a l’esplai? Com influeixen aquests a l’esplai? I el que és més important, com afecta (directament i indirectament) a l’infant (el centre de la nostra tasca educativa) la relació amb l’entorn? Quin sentit té en el projecte educatiu de l’esplai?

22. L’expressió corporal i els tallers

L’expressió corporal és la tècnica que desenvolupa la capacitat d’entendre el propi cos i d’interpretar amb ell, per poder relacionar-se amb els altres. Els tallers permeten desenvolupar les capacitats d’interpretació i expressió mitjançant materials físics. Treballem l’expressió artística? Fomentem la creativitat? Com? Quina finalitat els donem? Fem teatre amb els infants? Amb quina finalitat? I amb el joves?

23. Qui forma part de l’esplai?

L’infant, els monitors i monitores i les famílies formen part de l’esplai. Com entenem cadascun d’aquests agents? Quin paper tenen a l’esplai? Hi ha més agents que formen part o influeixen a l’esplai? Els tenim en compte? Quin paper hi juguen?

24. La participació dels infants

Parlarem del paper de l’infant a l’esplai, l’infant com a protagonista de la seva vivència i del seu aprenentatge. Hi ha límits en la participació, els hem de marcar, depèn de l’edat o de les característiques dels infants? Parlarem també de les assemblees infantils, com a espai de trobada, de decisió, de valoració. Sobre el treball per projectes com a mètode de treball amb els infants i com a eina per aconseguir fites col·lectives.

25. La participació de les famílies

Parlarem del paper de les famílies a l’esplai. Com participen a l’esplai? Ajuden, organitzen, són una comissió? Hi ha límits en la participació, els hem de marcar? Fem assemblees amb les famílies, fem valoracions amb les famílies? Les famílies poden decidir sobre l’educació que donem als infants, sobre els valors de l’esplai? Ens cal una junta de famílies a l’esplai?

26. La participació de l’equip de monitors i monitores

Parlem del paper dels monitors i monitores a l’esplai. Com ens organitzem? Ens organitzem tenint en compte la metodologia pedagògica de l’esplai? L’organització de l’equip de monitors i monitores reflexa com és l’esplai?

Durant la tarda de dissabte tindrem tallers de diferents temàtiques organitzats pels sectors geogràfics i comissions d’Esplais Catalans.

Com a les formacions, cada participant es podrà pre-inscriure a dos tallers i la organització s’encarregarà de fer la distribució final de participants per cada taller. El mateix dia 26 d’abril se us informarà del taller que se us ha assignat tenint en compte les vostres preferències.

1. Contes eròtics lliures d’estereotips (o no)

Organitza: Sector Bages Berguedà
Tens fantasies? Vols compartir-les? En aquest taller indagarem en els nostres desitjos per posar-los en comú i descobrir què s’amaga darrera dels nostres somnis més carnals.

2. Quidditch

Organitza: Sector Baix Llobregat
Versionarem i jugarem al famós joc de la saga de llibres Harry Potter.

3. Jocs de rol

Organitza: Sector Baix Llobregat
Crearem un espai amb diferents jocs de taula, com ara el Munchkin, un macro-llop, un twister, etc…

4. Guerra de Centres d’interès

Organitza: Sector Camp de Tarragona
Creus que els centres d’interès del teu esplai són els millors? O és que no et deixen mai disfressar-te del que vols i sempre et toca pringar? Tens ganes de desmelenar-te i fer el burro? Apunta’t a l’increïble Batalla de Centres d’Interès, mostra la teva imaginació i capacitat d’improvisació. Guanya cada batalla i ves escalant rondes fins convertir-te en el campió de la Monifesta’t.

5. La perspectiva de gènere a través dels contes

Organitza: Comissió de Gènere
Treballarem la perspectiva de gènere a través dels contes.

6. Europa

Organitza: Comissió Internacional
Què hi ha a Europa? Què faltaria? Què cal millorar? Què entenem per Unió Europea des d’Esplac? Acostarem Europa a monis i esplais per a poder fer propostes de l’Europa que volem.

7. Risoteràpia

Organitza: Sector Maresme
Farem una cadena de dinàmiques en les que es posarà en joc la improvització i la creativitat de les participants, amb la finalitat única de fer-nos riure les unes a les altres. Sortirem ben relaxades i plenes d’optimisme i autoestima!

8. Vagines i penis d’escuma

Organitza: Sector Maresme
Farem una dinàmica amb fotografies d’aliments per introduir el tema i seguidament crearem vagines i penis perquè cadascú les utilitzi com li vingui de gust.

9. Juguem al Joc del llop

Organitza: Sector Osona-Ripollès
Recordeu el joc del llop on hi ha els vilatans, el policia…? Us presentarem aquest joc des d’una altra perspectiva, en viu i en directe. No us ho podeu perdre!

10. Samarretes

Organitza: Sector Penedès-Garraf
*Informació ben aviat!

11. Cultura popular de l’esplai

Organitza: Sector Vallès
Coneixem els jocs tradicionals de la cultura esplaiera? Aquells jocs tant coneguts que han dominat part del nostre temps els dissabtes a la tarda. No t’ho pensis més, i anima’t a jugar-hi!! I per si no en tens prou, a la part final del taller, participa en l’elaboració d’un mural gegant!

12. Geocaching per Vila-seca

Organitza: Sector Camp de Tarragona
No sabeu què és? Doncs és una activitat lúdica que es pot jugar tan a la ciutat com a la natura i que consisteix en buscar “tresors” amagats per altres jugadors mitjançant un aparell GPS. Per fer-ho curt i ras, podriem dir que és com una gimcana però utilitzant un GPS per anar a buscar els tresors o pistes en les coordenades que ens indiquen. Si voleu saber-ne una mica més, aquí teniu l’enllaç de la viquipèdia GEORECERCA.

Per a la Monifesta’t hem creat un multicatxé especial pel centre del poble i de temàtica esplaiera, que només es podrà fer durant aquell cap de setmana. Per fer l’activitat caldrà que porteu un GPS, o bé que us descarregueu alguna aplicació gratuïta per fer geocaching, com ara C-geo.

13. Els infants contra els desnonaments

Organitza: Equip de Direcció d’Esplais Catalans
Directes des del Pla de Bages la Chiqui PAHC versionen el mític conte dels tres porquets i en fan una obra de teatre amb moltes improvizacions. En la seva versió, però, no hi ha un llop sinó un banquer que vol desnonar les tres porquetes protagonistes. En acabar l’obra els pares i mares dels infants de la PAHC Bages ens explicaran com funciona la PAH i com els seus fills o filles hi estan involucrades.

14. Que la nit no et confongui!

Organitza: Casals de Joves
Massa sovint en els ambients festius baixem la guàrdia davant actituds i agressions sexistes. Possessió i control en les relacions de parella, pressions estètiques cap al nostre cos o la nostra manera de vestir, rol de les dones com a objectes o reclams sexuals, comentaris homòfobs, mesurar la suposada “virilitat”, envair els espais personals, limitar la nostra autonomia afectiva… Són només alguns exemples. Un ambient relaxat i de desconnexió no justifica tolerar aquestes situacions quan les veiem. Si les detectes, reacciona!

15. Reduint Petjada

Organitza: Comissió Reduint Petjada
Des de la Comissió Reduint Petjada us animem a compartir amb nosaltres una estona divertida i amb bona companyia en la qual, mitjançant un joc de rol, ens preguntarem com el model actual de consum influeix en la nostra quotidianitat. Animeu-vos!

16. Taller de circ

Organitza: Sector Barcelona
Es treballarà l’equilibri a través de corda fluixa, on hi hauran 3 nivells, iniciació, aprofundiment i expert. Hi haurà, a més, demostració dels talleristes de diferents tècniques. El taller tindrà un racó amb maletes de circ, amb diferents malabars, xanques o monocicles per combinar-ho amb la corda fluixa i treballar l’equilibri.